Hei.
Olen 25-vuotias nainen, jonka hyvä ystävä kuoli lähes vuosi sitten. Kuolema tuli yllätyksenä, mutta kerkesin käydä hyvästelemässä hänet sairaalassa. Olen siinä määrin onnekas, että kerkesin hyvästellä, mutta minua kaduttaa paljon, etten sanonut kaikkea mitä olisin halunut. Olin ehkä niin järkyttyneessä tilassa ja en uskonut oikeasti hänen kuolevan niin pian. Tiedän, että syyllisyys kuuluu suruprosessiin. Haluausin vain tämän tunteen menevän pois. Näen toisinaan unta, että pystyn sanomaan kaiken ystävälleni vielä.
Tiedän myös, että jokainen suree omalla tavallaa ja suruaika vie jokaiselta oman aikansa, mutta en tiedä miten pääsen tästä eteenpäin. Olen pystynyt hoitamaan hyvin koulu ja muut asiat, mutta olen sysännyt ajatukset pois. Välillä ne tulee hyvin voimakkaasti esille ja yritän vain olla ajattelematta asiaa. En oikein pysty puhumaan näistä asioista kenenkään tutun kanssa ja ajattelin, että tuntemattomien kanssa olisi helpompi. Haluaisin pystyväni ajattelemaan ystävääni ilman että purskahan hysteeriseen itkuun ja meinaan saaha paniikkikohtauksen. Kävin pari viikkoa sitten ystäväni kotikaupungissa ja se oli hyvin ahistavaa paikoittain, vaikka olin siellä ihan muissa merkeissä. Itkuitta en päässyt.
Minua vasrmasti helpottaisi ajatus, että elämää on kuoleman jälkeen, mutta itse ajattelen hyvin tieteellisesti ja tarvitsen aina jonkin todisteen johonkin väitteeseen.
En oikein saa tuotettua mitään järkevää tekstiä asioista, mitä minun päässäni liikkuu. Onko kenelläkään mitään neuvoja tai haluaako kukaan jakaa omia kokemuksia?