Minäkin pidän pyöräilystä ja mökkeilykin on ihanaa. Asun kerrostalossa keskellä lähiötä, joten on rauhoittavaa päästä edes joskus lähelle luontoa ja omaa rauhaa. 🌻🙂🌻
Minullakin oli koulukavereita silloin kun vielä olin koulussa, mutta siitäkin on jo yli vuosi. En vain osaa laajentaa ystävyyttä koulun tai työpaikan ulkopuolelle. Nykyään se on vielä vaikeampaa, kun en tunnu löytävän yhteisiä puheenaiheita muiden kanssa.
Jotenkin tuntuu siltä, ettei ihmisiä kiinnosta enää mikään vähääkään syvällisempi. En tarkoita sitä, että pitäisi jatkuvasti olla jauhamassa maailman synnystä ja Afrikan nälkää näkevistä lapsista. Olisi vain mukavaa päästä puhumaan jostain muustakin kuin siitä, kuka nyt on ollut kenen kanssa ja kuka on nyt eronnut. Netti on tuonut tähän apua, mutta ei silti riittävästi. Jotenkin netissäkin on ulkopuolinen olo, mikäli se on edes mahdollista.
Olen vasta viime vuosien aikana oppinut ja alkanut nauttia kaupungille menemisestä. Sitä ennen se oli jostain syystä hyvin ahdistavaa. Kuten kaikki tajuavat, tällaiset ongelmat rasittavat huomattavasti ystävyyssuhteita. Nykyään ongelmat ovat helpottaneet, mutta vieläkään esimerkiksi leffaan meneminen ilman kauheaa jännitystä ei ole itsestäänselvyys. Tästäkin kysyin apua psykologilta, hänen ohjeensa oli lähinnä: Sä hengität väärin, siksi sua ahdistaa. Joo-o.
Mielenterveysongelmani tulevat jaksoissa, esim. nyt on hyvä jakso. En lisäksi ole koskaan ollut itsetuhoinen tai apaattinen, joten ongelmani eivät välttämättä vaikuta pahoilta. Olen kuitenkin kärsinyt niistä jo alakoulusta saakka, ensimmäistä kertaa kolmannella luokalla. Kärsin myös pakko-oireista, mutta pari viime vuotta olen saanut elää niistä vapaana. (Taidan koputtaa puuta, varmuuden vuoksi.)
Ehkä terapia voisi olla parempi vaihtoehto, kunhan saisi itsensä usutettua hakemaan apua. Terveyskeskus jonoineen ei innosta, mutta rahapussini sisältö ei mitenkään riitä yksityiseen. Ja jos menen lääkärille, uskotaanko minua vai käännytetäänkö pois luulosairaana? Hassua pelätä tuollaista, mutta noista psykologikäynneistä jäi huono maku suuhun. 🤔