Voiko kukaan auttaa?
Olen vähän yli 20-vuotias tyttö, vanhempani ovat eronneet aikoja sitten ja jäin asumaan äidin kanssa silloin. Kun olin teini-ikäinen, perhettäni kosketti eräs todella ikävä asia, jonka vuoksi äitini alkoi juomaan. Se alkoi pikkuhiljaa tissutteluna, mutta nyt 10 vuoden jälkeen jo muuttunut jokapäiväiseksi 24/7 -juomiseksi. Äiti on menettänyt työnsä, autonsa, miesystävänsä ja ystäviään juomisen takia, ja joutunut sairaalaan jo kerran. Juominen on lopuntonta alamäkeä. Mitä tahansa sanon tai teen, se ei muuta sitä, että äiti juo. Olen monia kymmeniä kertoja joutunut miettimään, onko äiti kuollut, kun ei vastaa puhelimeen, mennyt sydän kurkussa tarkastamaan asunnolle onko jotain sattunut, ja löytänyt äidin jumalattomassa humalassa sieltä. Hän on jo todella huonossa fyysisessä kunnossa. Olen joidenkin sukulaisteni kanssa yrittänyt puhua hänelle, mutta vaikka hän tietää että juominen on hänelle paha ongelma, sanoo hän silti pärjäävänsä sen kanssa eikä suostu hankkimaan apua.
Olen kärsinyt aiemmin masennuksesta äidin takia, kävin silloin psykiatrillakin joitakin kertoja. Joudun joka ikinen päivä miettimään, onko äiti juonut tänään ja onko hän vielä aamulla elossa kotonaan. En jaksa enää. Vaikka tiedän, että muillakin ihmisillä on vastaavanlaisia ongelmia, tuntuu että joudun kantamaan liian suurta taakkaa yksin. En kuitenkaan osaa olla välittämättä äidistä. Omaa elämää tuntuu varjostavan ikuinen huoli ja suru äidistä, en ole tuntenut itseäni onnelliseksi aikoihin. Toivoisin, että äiti voitaisiin viedä johonkin laitokseen, jossa hänen olisi pakko olla juomatta jonkin aikaa, ja hän sen kautta ehkä tulisi miettineeksi asioita pidemmälle. En tiedä enää mitä voisin tehdä, ettei äiti enää joisi. Tunnen syyllisyyttä siitä että en ole tehnyt tarpeeksi äidin eteen koska hän yhä juo. Pelkään koko ajan, jokainen päivä ja hetki, että menetän äidin juomisen vuoksi. Auttakaa minua.