Hei Särjetty, kysyit tärkeän kysymyksen siitä miten viiltelijän lähipiiriin kuuluvat pärjäävät asian kanssa. Ainakin paremmmin kuin viiltelijä itse luulee/pelkää. Oma läheiseni on kertonut samasta häpeän tunteesta mistä sinäkin ja ajatuksesta olla kuormittamatta meitä läheisiään. Pelko, että tuottaa meille pettymyksen paljastuessaan viiltelijäksi ja psyykkisesti epävakaaksi, oli myös ollut suuri.
Alussa olin tietenkin järkyttynyt ja pahoillani läheiseni puolesta, mutta myös valmis auttamaan avun hankkimisessa. Onneksi läheiseni oli myös itse sitä mieltä, että haluaa apua ja nyt hän on ollut psykiatrisen hoidon piirissä yli 1,5v. Kun pääsee avun piiriin, niin myös lähipiiri saa tietoa ja tukea - näin ainakin meidän tapauksessamme.
Alkujärkytyksen mentyä ohi olen keskittynyt antamaan omalta osaltani tukea ja kannustusta läheiselleni. En häpeä häntä eikä hän ole tuottanut minulle pettymystä. Olen iloinen, että hän lopulta paljasti viiltelynsä ja sen miten huonosti hän todella voi. Voin vain kuvitella miten raskasta on salata näin vaikeita asioita. Siispä kannustaisin muitakin jollekkin läheiselle ihmiselle paljastamaan viiltelynsä ja hakeutumaan avun piiriin jos ei vielä ole niin tehnyt. Jos ajatus läheiselle kertomisesta tuntuu liian vaikealta, niin sitten kannattaa puhua jollekkin ammatti-ihmiselle.
Itse olen kokenut pelkästään hyvänä ja helpottavana asiana sen, että tiedän. Luulen, että meidän tapauksessamme läheisellemme on ollut tärkeintä huomata, ettei häntä ole hylätty viiltelyn takia eikä hän myöskään ole meidän silmisämme muuttunut mitenkään vastenmieliseksi tai jotain. Vaikea oire, mutta ihminen on edelleen sama ja tärkeä. Vastasinkohan minä sinun kysymykseesi, Särjetty?