Tutulta kuulostaa tuo äitisi reagointi (tai reagoimattomuus).
Itseäni alkoi lukiossa häiritsemään, kun mietin jatkuvasti kuolemaa ja itsemurhaa tai jopa muiden pahoinpitelyä tai tappamista. Jossain vaiheessa päättelin, että olisi pidemmän päälle hyväksi kertoa äidille, ehkä hän osaisi auttaa jotenkin. Mutta hän vain suuttui ja antoi ymmärtää, että minulla ei ole mitään syytä sanoa niin, ja käski painua nukkumaan. Jäin todella yksin itseni kanssa, en voinut kerota kenellekkään muullekkaan. Koko tuo tapaus söi luottamustani äitiini ja ajattelin melko samanlailla kuin sinä, ettei minulla ole kunnon suhdetta äitiini, kun en voi luottaa häneen ongelmieni kanssa.
En ole koskaan antanut äitilleni anteeksi, mutta ymmärrän häntä jonkin verran kuitenkin. Masennus lienee yhä melkoinen tabu Suomessa, eivätkä ihmiset tunnu joskus vain osaavan auttaa. Varsinkin kun joku on oikeasti vaikeassa tilanteessa. Tuntuu joskus että silloin ihmiset mieluumin kiistävät koko asian, koska he eivät kestä sitä. Se vain on heille liian järkyttävää, eivät he välttämättä (tai joskus ainakaan pelkästään) väliinpitämättämättömyyttään niin tee.
Näin ainakin itse ajattelen. Eikä se tarkoita, että olisi oikein jos joku sillälailla lakaisee ongelman piiloon, mutta he eivät ehkä vain osaa toimia toisin.
Näin ja näen yhä myös kuvia päässäni siitä, miten tappaisin itseni. Ne tulevat usein silloin kun olen ahdistunut tai vihainen. Tiedän kuitenkin että ne menevät ohi kun ahdistus menee ohi. Olen huomannut sen itse. Ahdistusta ei ole helppo pästä pakoon, mutta keinoja kuitenkin on. Itse esimerkiksi meditoin. Se on kuitenkin taito, johon pitää perehtyä ja jota pitää harjoitella.
Aluksi tein kuitenkin myös niinkiin, että yritin purkaa ahdistustani tai vihaani johonkin tekemiseen. Musiikkiin, piirtämiseen, juoksemiseen. Vihaa oli helpompi purkaa. Ahdistusta, tunnetta että koko maailma vain kaatuu päälle ja murskaa alleen (näin minä sen ainakin koin) en usein ennen meditoinnin harjoittelua osannut purkaa, mutta tein niin, että velloin siinä. Annoin sen olla. Tunnustelin sitä. Ajattelin, että ehkä löytäisin sieltä jotain mielenkiintoista.
Joskus kuuntelin melankolista musiikkia ja kävelin myöhään yöllä ulkona lumessa ja katsoin tähtiä ja koin ettei kukaan tosiaan pätkääkään välitä. Se vain tuntui niin väärältä, ylipäätään, että ihmiset ovat sellaisia. Joskus sain näin ahdistuksen muuttumaan vihaksi, jota oli helpompi purkaa. Ja vihassa oli muutenkin helpompi olla kuin ahdistuksessa. Ehkä siksi joskus koin vihan olevan kaunistakin. Se helpotti oloa niin paljon verrattuna ahdistuneena olemiseen.
Olen kutitellut kättäni keittiöveitsellä, mutta en ole koskaan uskaltanut viiltää haavaa käteeni, en tiedä miksi. Sen sijaan olen kyllä esimerkiksi murtanut huoneeni oven juoksemalla sitä päin, kun on ollut niin paha olo. Ajattelen kuitenkin usein viiltelyä, ja varsinkin jonkun "turvallisen" ihmisen edessä. Samalla huutaisin heille "tältä minusta tuntuu, näetkö? Tämä kipu ei ole mitään verrattnua jokaiseen sekuntiin, jonka joudun elämään!" Pitäisi silloin viimeistään mennä perille, että minä voin pahoin ja tarvitsen apua ja tukea, jonkun muun joka olisi vähän vahvempi ja kestäisi puolestani, kun minä en kestä. Jo pelkkä tuollaisen ajattelu tuo minulle paremman olon, kun olen ahdistunut. Ymmärrän siis hyvin miksi joku tahtoisi viillellä itseään.
Mutta jos kukaan läheisistäsi ei osaa reagoida, ei viiltelystä ole varmaan mitään hyötyä. Tietysti jos ei osaa muuten päästä pakoon ahdistusta, lienee turha vain "yrittää olla järkevä". Kukaan ei kestä sellaista olotilaa loputtomiin. Itsensä satuttaminen on kuitenkin vain väliaikainen ratkaisu, ja se aiheuttaa myös itsessään ahdistusta, kun joutuu ajattelemaan mitä joutuu tekemään, jotta olo edes vähän paranisi, kun on ahdistunut.
Ahdistus tulee takaisin kuitenkin, ellei sen syylle saada tehtyä jotakin. Minun ahdistukseni johtuu eniten yksinäisyydestä ja eristäytymisestä, ja asia itse ei ole toistaiseksi mennyt parempaan päin, mutta itse pystyn meditaation avulla kuitenkin "ohittamaan" ahdistuksen kun se tulee, pystyn olemaan välittämättä yksinäisyydestäni ja pystyn keskittymään muuhun elämääni ja on helpompi vain olla, vaikka tulevaisuutta en hirveästi ajattelekaan. Sinäkin voit, Suvi, hyvinkin löytää itsellesi jonkun tavan käsitellä ahdistustasi (niin, ettei se ajanmittaan kuitenkaan ruoki ahdistusta ja masennusta lisää), vaikka oletkin sairastanut masennusta hyvin pitkään.