Vertaistukea läheisen psykoosiin
Moikka! Olen uusi täällä enkä ainakaan huomannut, että kukaan olisi vielä aloittanut tällaista keskustelua. Olen jo pitkään miettinyt, että tahtoisin puhua jonkun toisen sellaisen kanssa, joka on kokenut läheisen sairastumisen psykoosiin tai vastaavaan.
Oma äitini sairastui kymmenen vuotta sitten skitsofreniaan, en muista tarkkaa diagnoosia, mutta olemattomia hän kuuli ja oli vainoharhainen. Isäni koetti lakaista koko asian maton alle, kielsi puhumassa kellekään yms koska pelkäsi ihmisten reaktioita. Jouduin sitten yläasteikäisenä teinityttönä katsomaan, kun äiti houri kotona ja oli kuin minua ei olisi olemassa. Jossain vaiheessa äitini päätyi hoitoon ja nyt hän on ns normaali ja asiat hyvin. Kaksi vuotta sitten veljeni kuitenkin sairastui myös, mutta ei onneksi ehtinyt skitsofreniaan asti vaan jäi psykoosiin. Veljeni on edelleen hieman vainoharhainen ja toisinaan aggressiivinen.
En ole oikein osannut puhua asiasta kenellekään, mikä onkin suurin omien ongelmieni lähde. Isäni onnistui piinnyttämään minuun uskon siitä, ettei kukaan halua puhua tällaisista asioista. Löytyiskö joku joka haluaisi kumota tämän uskomuksen? 🙂