Olen 17-vuotias, käyn lukion tokaa vuotta ja masennuksesta olen kärsinyt, no, niin kauan kuin muistan. Ainakin neljä vuotta. Parin viime vuoden aikana siitä on tullut keskivaikean sijaan vaikeaa.
Isäni kuoli sydänkohtaukseen noin kolme vuotta sitten, äitin kuolemasta on kaksi ja puoli vuotta. Olen asunut yhdeksässä eri perheessä (omat vanhempani ja pari lastenkotia mukaanlukien) ja nyt päätynyt siskoni luokse. Siskoni tuntee taustani ja ymmärtää, asuinpaikkana tämä on tähänastisista paras.
Lukion alussa sain paljon kavereita. Olin ulkona lähes joka ilta. Näin uutta parasta kaveriani ainakin viidesti viikossa. Ensimmäisen vuoden lopussa löytämäni paras kaveri löysi uusia ihmisiä ja nykyään emme hengaile enää ollenkaan. Täällä uudella asuinkunnalla on enää yksi henkilö jota voin kutsua ystäväkseni ja jonka kanssa pidän yhteyttä säännöllisesti. Monen muunkin kanssa olen lähentynyt paljonkin mutta he ovat kaikki syystä tai toisesta pikkuhiljaa lopettaneet yhteydenpidon, omasta aktiivisuudestani huolimatta.
Minulla ei ole enää harrastuksia, väsyin jokaiseen kun en oppinut samassa tahdissa kuin muut. Liikunta toi paljon iloa elämään, en oikein ymmärrä miksen jaksa sitäkään harrastaa mutta niin vain on. Elämässäni on tällä hetkellä siis lähinnä koulu ja kouluun liittyvät asiat, ei paljon muuta.
Esiinnyn jokaiselle, jopa siskolleni, pirteänä ja valoisana eikä kukaan hänen ja ystäväni lisäksi juuri tiedäkään tilanteestani. Ihmiset eivät halua kuulla. Oireeni tulevat näkyviin lähinnä toisinaan kotona, en jaksa leikkiä lasten kanssa. En jaksa heitä ollenkaan yhtään. Suutun toisinaan hyvinkin pienestä enkä saa kouluasioita aina hoidettua.
Kaikesta huolimatta minulla on tulevaisuuden suunnitelmia, haluaisin asua ranskassa ja opiskella jotain luovaa alaa yliopistossa. Ongelmana vain on, etten yhtään tiedä mitä ja vaikka moni kiinnostaisi niin minulla ei tunnu olevan lahjoja mihinkään.
Olen suurimman osan viikosta koko päivän hyvin ahdistunut ja pelkään, etten selviä enää huomisesta. Mikään ei ole mielekästä tai tuo iloa ja rentoutumista.
En oikein edes tiedä, mitä toivoin tällä viestillä mutta hienoa jos joku jaksoi lukea näinkin pitkälle