Minä tunnen itseni usein riittämättömäksi, kun en voi auttaa asioita. Hermostun ensin itseeni ja lopulta kaikkiin ihmisiin, kun ovat niin itsekkäitä, etteivät tee mitään. Kaikki tietysti ajattelevat, etteivät he yksin voi muuttaa asioita laajemmassa mittakaavassa - mikä on tietysti totta - eivätkä sitten lopulta vaivaudu tekemään edes jotakin pientä asiaa. Koko juttu on oikeastaan aika surkuhupaisa: hirveän moni ihminen kokee, ettei voi huonosti oleville asioille mitään, ahdistuu asiasta ja tulee onnelliseksi vasta hyväksyttyään, että yhtä hyvin voi olla yrittämättä parantaa asioita. Pienempi joukko varmaankin saavuttaa jonkinlaisen rauhan havaittuaan, että vähäisemmätkin asiat ovat parempi kuin ei mitään. Minusta oikea lähestymistapa on siis se, ettei yritäkään pelastaa koko maailmaa, vaan ehkä jonkun pienen osan siitä, sitten joskus kun omaa resurssit sen toteuttamiseen.
Valitettavasti en itsekään oikein usko ajatukseeni. Olen sen verran idealisti, että minusta on vain yksinkertaisesti väärin millään lailla tukea esim. lapsityövoimaa käyttäviä yrityksiä, vaikka siihen olisi periaatteessa jonkinlainen järkevä syy. Kuitenkin on vain hyväksyttävä, että minun pienellä omaisuudellani en voi tehdä kovin eettisiä valintoja. Ehkä sitten joskus, vaikka ei siitä silloinkaan tietenkään maailmanlaajuisesti taida olla paljon hyötyä. No, onpahan perempi omatunto.
Uutisia katson satunnaisesti. Ulkomaanuutiset kiinnostavat minua ja yritän pysyä perillä kaikenlaisista asioista (paitsi urheilusta). Tuntuu, että uutisia kuuluu seurata jonkin verran, koska se on osa yleissivistystä. Tai minä ainakin haluan tietää, mitä tapahtuu ja voinko itse vaikuttaa jotenkin. Toisinaan haluan kai myös syyllistää ja tehdä sarkastisia huomautuksia maailman huonosta tilasta. Koin jonkinlaista kahjoa tyydyttyneisyyttä esimerkiksi Israelin aiheuttamasta öljyonnettomuudesta ("olihan tämäkin odotettavissa, kun ääliöt rupeavat sotimaan"), harmin ja toivottomuuden lisäksi toki. Sellaisiin tapahtumiin kuin esimerkiksi Aasian tsunamiin ja WTC:hen en osaa suhtautua valtaväestön tapaan. Kyllästyn pian seuraamaan uutisia, kun uutena tietona tulee vain kasvava kuolleiden lukumäärä. Ihmisten järkytys vaikuttaa minusta vähän tekopyhältä, koska samat ihmiset kuitenkin käytännössä tukevat epäinhimillisiä työoloja eivätkä juuri hätkähdä vaikkapa Afrikan kuivuudesta tai sodista. Tsunamialueen suomalaiset lomailijat ovat edistäneet mm. prostituutiota, vesien likaantumista yms. ikävää. Kuitenkin suomalaiset surivat nimenomaan eniten niitä suomalaisia (vaikkeivät oikeasti tunteneet ketään alueella olleita) ja sen jälkeen ehkä ruotsalaisia tai saksalaisia.
Ajatukseni katkeilee hieman enkä tiedä saanko sanottua tätä ymmärrettävästi. Yritän kirjoittaa tiivistä tekstiä, koska en jaksa jaaritella, mutta tämä tuntuisi vaativan aika paljon selitystä. Pääasia olisi kai se, että ihmisiä kiinnostaa vain lähinnä silloin kun heillä on jollakin tavalla oma lusikka sopassa, tai sitten he reagoivat lauman mukana. Minusta vain on traagisempaa, jos lapsi kuolee sodassa kuin että isomahainen varakas ukko kuolee kaukaiselle aurinkorannalle vain koska hänellä oli varaa lähteä sinne löhöämään. (Kärjistetysti.)
Tahtoisin olla sellainen ihminen, joka ei tarvitse oikein mitään tavaraa ja voisi tyytyä syömään mitä tahansa, kunhan se on eettisesti ja ekologisesti tuotettua sekä terveellistä. En haluaisi olla itsekäs, mutta sitä ei kai lopulta voi välttää. Tavallaanhan kai tahtoisin olla epäitsekäs, ettei minun tarvitsisi potea huonoa omatuntoa, mikä on pohjimmiltaan itsekästä. Mutta on niitä tietysti pahempiakin tapoja olla itsekäs.