Aikoinaan ala-asteella olin aika itsenäinen nuori; ja nyt jälkeenpäin kun ajattelee, niin olin muita henkisesti vanhempikin. Ajatusmaailmanikin oli aivan erilainen ikäisiini verrattuna. Minulla oli tuolloin vain muutama kaveri. (sain kuitenkin koululsta hymypoika-patsaan, koska muut olivat jostain syystä minua äänestäneet) Itse olen aina pitänyt koulusta, mutta kai se johtuu siitä, että en ole koskaan ollut syvästi masentunut, kuin sinä ehkä olet. Ylä-astekin meni vain muutamalla kaverilla. Olin siihen tilanteeseen ihan sopeutunut,eikä minua haitannut, että kotonani kävi todella harvoin ystäviä.
Kun aloitin ammattikoulun, ja minulle aloitettiin eräs lääkitys sekä aloitin kaikenlaiset harrastukset, kuten VPK ja lenkkeilyn, itsetuntoni kasvoi.
Sitä myötä kasvoivat myös sosiaaliset tilanteet sekä verkostoiduin kymmeniin uusiin hyviin ystäviin. Olin kuin taivaassa, jossa kaikki tuntuivat olevan kavereita toisilleen. Minut tunnettiin hyvin ja olin se luotettava ystävä kaikille, jotka halusivat jutella ongelmistaan ja elämästään yleensä.
Minulla ei ole sinulle yksinkertaista vastausta kysymyksiisi ja mietteisiisi. Ehkä sinun vain kannattaa yrittää sosialisoitua ja verkostoitua ihmisten kanssa, jotka tuntuvat olevan samassa tilanteessa kuin sinäkin. Hanki harrastus, yksi tai kaksi. Liikunta parantaa yleiskuntoa sekä auttaa masennuksen hoidossa. Joskus lääkityskin voi olla paikallaan, mutta se ei missään nimessä ole se kaikista yksinkertaisin ja helpoin vaihtoehto. Mikä on sinun mielipuuhaasi? Ehkä monet muutkin ovat kiinnostuneet samasta, ja saat sitä kautta ystäviä?
Parhainta masennuksen väistymisessä on se, että siinä vaiheessa tajuat kuinka monta asiaa sinulla on hyvin! Huono itsetunto on meille usein vastaantuleva vaihe, ainakin minulle on käynyt monesti, että itsetunto kasvaa ja sitten se taas laskee jonkin pettymyksen takia. Mutta se kyllä kasvaa, jos osaat antaa sille oikeita "ravintoaineita".
Tervehtymisiä, toivotellen:
Se entinen "ruma" ja "lihava" omasta mielestään.