Minulla on suuria vaikeuksia tunneilmaisussa. Vahvoja tunteita kyllä on, mutta ne on pakko pitää piilossa, hetkittäin jopa itseltäni. En ole itkenyt yhdeksään vuoteen kertaakaan kunnolla; muutamia kertoja olen yksinollessani antanut yhden tai kahden hiljaisen kyyneleen valua. Tiedän, että itkeminen helpottaisi oloani kovasti, en vain osaa...😞
Terapiassakin - jonka pitäisi kaiketi olla paikka, jossa voi vapaasti ilmaista tunteitaan - saatan sanoa, että nyt olen niin loppu, etten enää jaksa hetkeäkään, ja hymyillä samalla aurinkoisesti. Itse asiassa en edes tunne mitään puhuessani vaikeista asioista, vaikka niitä yksin ajatellessani olisin hyvinkin ahdistunut.
Myönteiset tunteet sitten ovat oma lukunsa. Niitä en pysty itse ilmaisemaan, enkä liiemmin vastaanottamaan toiselta. Jos minua kehutaan tai minulle kerrotaan, että olen jollekin ihmiselle tärkeä, kipsaan totaalisesti ja saatan tahtomattani töksäyttää jotakin epäkohteliasta, jos nyt ylipäätäni osaan reagoida mitenkään. Kaikenlainen läheisyys, niin fyysinen kuin sanojen luoma, on minulle kauhistus. Ei puhettakaan, että voisin koskaan muodostaa parisuhdetta; syvempi ystävyyskin on kiven takana.
Olisi helpompaa, jos osaisi olla myös toivomatta läheisyyttä, vastavuoroisuutta ja mahdollisuutta avoimeen tunneilmaisuun, kun ei siihen kerran itse kykene. 😭