Voin niin samaistua tuohon tunteeseen. Itselläkin oli muutamia vuosia sitten todella pohjalle vievä ero. En pystynyt syömään, enkä nukahtamaan ilman unilääkkeitä, lisäksi olin ahdistunut ja masentunut koko ajan. Tuntui vain, että tulen hulluksi eikä ulospääsyä ole.
Itseä auttoi todella paljon jutteleminen asiasta äitini kanssa sekä hakeutuminen mielenterveystoimiston asiakkaaksi. Sain apua sekä lääkitykseni (minulla on paniikkihäiriö) kuntoon pistämisestä, että säännöllisistä keskusteluista hoitajien kanssa.
Päädyimme lopulta siihen tulokseen, että viettäisin muutaman viikon avo-osastolla, jotta saisin paremmin tukea erityisesti ruokahaluttomuuteeni, sillä ennestäänkin hoikkana riuduin hyvin alipainoiseksi. Se todella auttoi! Vaikka aluksi pelotti ja ahdisti aivan hirvittävästi, osastolla olo olikin kuin kaikki maailman huolet olisivat jääneet ulkopuolelle ja sai vetää hetken henkeä, vaikeaakin tietenkin oli, mutta kaikenkaikkiaan apua.
Se oli todellakin pimeää aikaa elämästäni, mutta onneksi hain apua. Ymmärsin myös, ettei kyseinen mies vain ollut minua varten. Siitä ei olisi koskaan tullut mitään, vaikka olisin silloin kuinka toivonut toisin. Ja hyvä niin, sillä nykyään olen onnellisesti naimisissa aivan uskomattoman ymmärtäväisen ja huolehtivan miehen kanssa.
Akuuteissa kriisitilanteissa ei todellakaan kannata jäädä yksin. Parempi hakea apua vaikka liikaa kuin liian vähän. Se ei missään nimessä ole heikkoutta, eikä aihe tuntea häpeää, kyseessähän on loppujen lopuksi sinun oma hyvinvointisi.
Kannattaa myös harkita vaikkapa nukahtamislääkkeitä tai rauhoittavia, tietenkin lääkärin harkinnan ja valvonnan alaisena. Vastuullisesti käytettynä niistä ei ole haittaa vaan suurta hyötyä. Ruokahaluttomuuteen en valitettavasti osaa antaa mitään oloa helpotavaa neuvoa, vain sen vanhan syö pieniä määriä usein ja erityisesti yritä juoda riittävästi. Rauhoittavan ottaminen ennen ruokailua voi myös helpottaa.
Voimia sinulle! Kyllä sitä valoa on siellä tunnelin päässä, vaikka sinne ryömiessä voi tuntua muulta. Älä vain missään nimessä jää yksin. Jokainen päivä vie eteenpäin, anna itsellesi vain lupa surra ja toipua rauhassa. Anteeksi rönsyilevä sepustus 🌻🙂🌻