Olen 18 vuotias lukiolainen ja elämäni menee aika lailla alamäkeä. Tuntuu että olen tullut umpikujaan. Käyn terapiassa tai no olen viimeaikoina perunut suurimman osan ajoistani koska en pidä terapeutistani ja hänen tavastaan kommentoida jokaista lausettani. Syön myös masennuslääkettä (escitalopram). Suunnitelmissa olisi vaihtaa terapeutti.
Muuten elämäni puitteet ovat ainakin näennäisesti kunnossa. Minulla on paljon ystäviä ja kavereita, koulumenestys on ollut hyvää, ja perhekin jaksaa välillä tukea minua. Viimeisen puolen vuoden aikana en vaan ole päässyt kouluun. Olen niin saamaton, en tiedä miksi en vaan lähde sinne. Ahdistaa että käyn koulussa korkeintaan muutaman kerran viikossa. Kursseja olen puolen vuoden aikana suorittanut yhden.
Olen täysin aloitekyvytön. Makaan vaan sängyssä ja pelaan kännykällä tai tuijotan telkkaria (sekin usein vaatii liikaa keskittymistä). Pelkään sairastuvani skitsofreniaan ja etsin kaiken mahdollisen tiedon psykooseista ja psykoosikokemuksista. Siihen minulla menee usein tunteja päivässä.
Juttelen kavereiden kanssa puhelimessa päivittäin ja näen heitä muutaman kerran viikossa (käydään kahvilla, baareissa, kävelyillä). Silloin käyttäydyn aivan normaalisti eikä kukaan osaa aavistaa kuinka huonosti mulla oikeesti meneekään.
Kotona olen rasittava. En poistu usein päiviin kodista ja haluan valittaa ja purkaa mun pahaa oloa olemalla inhottava, saamalla hulluja raivokohtauksia (käynyt välillä äitiin käsiksi) ja muutenkin hakemalla huomiota ja säälimällä itteäni. en osallistu mihinkään kotitöihin, en jaksa edes omaa huonettani siivota. en piittaa muiden tunteista. Mulla on jatkuvasti huono omatunto… En vaan saa aikaseks yhtään mitään. En mitään oon aivan tajuttoman laiska ja se ahdistaa mua tosi paljon.
Ennen juteltiin äidin kanssa ja se oli mun puolella. Nyt mä oon alkanu rasittaa sen hermoja ja se näyttää sen paremmin ku hyvin. On tosi raskasta ku se jolle ennen sai puhua ja joka lohdutti nykyään loukkaa mua jos sanon että mulla on ihan karmee olo. Ymmärrän tän tosi hyvin eihän kukaan kestä sellasta et yks vaan valittaa mut silti siitä piikittelystä ja halveksunnasta tulee kauhee olo.
Mistään ei vaan tuu mitään. Oon kokeillu vaikka mitä masennuslääkkeitä mut mikään ei auta. Must on tullu niin saamaton. Entinen kympin oppilas on vuodessa tipahtanu kaikilta kursseilta. Ennen kävin ainaki kolmesti viikossa salilla ja sain koulussa huippupisteet liikuntatesteistä, nyt vaan makaan, liikuntaa harrastan harvemmin kun kerran kuussa. Mä en vaan saa mitään aikaseks.
Tuleeko tälläsistä nuorista mitään? Uskon että mä syrjäydyn eikä mulla oo mitään mahollisuutta onnelliseen elämään. Haluun lääkäriks mut näin heikko ihminen ei voi saavuttaa unelmiaan. Mä oon vankina sängyn pohjalla. Onks tässä oikeesti mitään järkeä.
Mua pelottaa kuoleminen mut oon sitä tosi pitkään harkinnu. Mikä mua tässä elämässä enää odottaa? Syrjäytyminen ja loppu elämä sängyn pohjalla. äiti on ainut joka tietää millanen mä oikeesti oon ja sen mielestä oon aivan kamalan rasittava. Tästä ei tuu mitään. Tuntuis pelottavalta tappaa ittensä mut mä en vaan jaksa tätä elämää. Mä oon epäonnistuja. Laiskojen ihmisten elämä ei oo elämisen arvosta. Sängyn pohjalla eläminen ei oo elämisen arvosta mut kuoleminen pelottaa… Pitäisköhän vaan vai eikö pitäis. Rehellisesti, onko mulla mitään mahollisuutta saada onnellista elämää?
Ihanaa jos joku on jaksanu lukee mun viestin. Kiitos ☺️❤️