Hei!
Olen jo 23-vuotias ja pisin ihmissuhteeni on kestänyt kuukauden ja siitä ylipääseminen on vienyt yli puoli vuotta. Pääsin vasta yli, kun muutin pois töiden perässä.
Mulla on ollut sellainen elämä, että mielenterveysongelmista olen kärsinyt teinistä saakka. Jo lapsena olin todella ujo ja estynyt persoona. Mua kiusattiin koulussa jonkin verran ja kärsin aina eriasteisista pelkotiloista koulussa ja myös vapaa-ajalla. En siis liikkunut vapaa-ajallani missään juuri noiden pelkojen takia. Ei mulla teininä ollut minkäänlaisia kontakteja vastakkaiseen sukupuoleen. Ala-asteen bileissä eräs poika suuteli mua, mutta sain sitten tietää, että luokkamme suosituimmat tytöt olivat maksaneet tälle pojalle 5 markkaa, että se suutelis mua, ettei mulla olisi niin tylsää. Olin siis aina se koulun pieni raukkaparka, joka ei puhunut kenellekään mitään. Pelkäsin niin paljon kaikkia.
Lukion aikana oireeni pahenivat ja lopulta monen ikävän tapahtuman summana menin 18-vuotiaana lukion kolmannen alussa psykoosiin ja edessä oli puolitoista vuotta sairaslomaa. Ekan suudelmani sain, kun oli mielisairaalasta lomalla ja sokkotreffeillä jonkun äijän kanssa.
Muutenkin mulla on käynyt niin, että olen hypännyt kaikkien viattomien suhteiden yli ja mennyt suoraan seksiin. Mulla ei ole mitään muistoja, että olisin salaa pusutellut jonkun pojan kanssa tai olisin kävellyt käsi kädessä. Teini-iässä mulla ei ollut mitään kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen.
Nyt olen siis 23 ja elämästäni viimeiset kolme vuotta ovat olleet suhtkoht normaalia elämää, eli olen käynyt ammattikoulun ja ylioppilaaksi pääsin tänä keväänä, nyt olen kokopäivätöissä syksyyn asti.
Mutta minun ihmissuhteeni, ne ovat olleet jotain parin viikon juttuja. En hyväksy jätetyksi tulemista. Kun olin kaksi viikkoa yhdessä yhen äijän kanssa ja kun se mut jätti, menin sitten kännissä baariin ja löin tätä äijää ja roikuin hihassa ja pistin hirveän shown päälle. Uskotte varmaan, ei halunnut olla mun kanssa tekemisissä. 🤔😟
Viime syksyn olin kuukauden yhdessä erään äijän kanssa ja jättäminen oli mulle todella kova paikka. Menin siitä melkein psykoosiin ja oireilin koko talven. Koetettiin olla kavereita, mutta exä ei oikein ymmärtänyt pahaa oloani ja kyllästyi ahdistuskohtauksiini hyvin pian. Muutin pois kotipaikkakunnaltani töiden perässä. Ellen olisi lähtenyt, olisin varmaan päätynyt osastolle, kun en vain osannut päästää irti. ☹️😭
Mutta siis pahin kysymykseni on, että ansaitsenko koskaan ihmissuhdetta, kun joka kerta, kun suhde menee poikki, joudun melkein sairaalaan. Sairastan skitsotyyppistä häiriötä, johon kuuluu vahvat reagoinnit ja ylilyönnit. En hallitse tunteitani, enkä kestä hylätyksi tulemista. Pelkään sitä niin paljon, että käyttäydyn niin, että varmasti mut hylätään.😯🗯️
Ja mitään muuta en tahtoisi, kun ihmisen, joka pystyisi elämään kanssani. Luonteeltani olen nykyään aivan toinen kuin teininä, eli puhun todella paljon, olen räväkkä jne. Moni on muhun ihastunut, mutta kun menneisyyteni ja sairauteni paljastuu, mielenkiinto loppuu siihen. Musta tuntuu, että olen menneisyyteni ja sairauteni vanki. Mulla on vuodessa jaksoja, jolloin menee todella huonosti, olen ahdistunut ja itkuinen. Harva jaksaa sitä. Harva edes hyväksyy sairauttani, josta ei siis parane. Elän tämän diagnoosin kanssa ja syön lääkkeitä loppuikäni psykoosin estoon. Alkoholia en juo ollenkaan, se vain pahentaa tilaani. Exäni ei ymmärtänyt, mikä on paha olo, ahdistus tai tuskatila. Ei kyllä ymmärrä moni muukaan. Moni ihastuu siihen, kun osaan heittää ronskiakin läppää ja vaikutan tosi pirteältä. Sitten, kun tutustuvat "pimeään puoleeni", kiinnostus usein loppuu siihen.
Mutta vaikka tunnen, etten ansaitse kenenkään rakkautta, olen aivan varma, että vielä tapaan ihmisen, joka tulee toimeen hankalan luonteeni kanssa ja hyväksyy myös sairauden, joka kulkee minussa ja nouse välillä esiinkin.🙂🌻