Syömishäiriö tempaa helposti mukaansa aivan helvetilliseen kierteeseen. Voi alkaa tuntua, ettei siitä ole toivoakaan päästä eroon, mutta niin se ei ole.
Kaikista tärkeintä parantumisessa on oma halu ja usko siihen, että sen todella voi päihittää! Kaiken sen pahan olon jälkeen tulee varmasti myös hyvä olo, kokemuksesta voin sanoa.
Ulkopuolinen apu on lähes välttämätöntä. Jos itse sairastavana yrittää yksin itseään "parantaa", se voi helposti mennä siihen, että tolkuttaa itselleen vaan että "minähän olen terve, kaikki on hyvin nyt. Olen parantunut syömishäiriöstä." Tilanne voi oikeasti olla aivan jotain muuta.
Vanhemmat eivät välttämättä ymmärrä asiaa samalla tavalla kuin sairastava. Jos näin on, he eivät todennäköisesti osaa tukea lastaan oikealla tavalla. Minulla ja vanhemmillani oli todella paljon tappeluita juuri sen takia, kun he eivät ymmärtäneet miltä minusta oikeasti tuntui ja mitä yritin heille sanoa. Monestikin he kysyivät "Mikä sinua oikeasti vaivaa?!" tai "Onko se niin vaikeaa vaan syödä kunnolla?!" He jopa kysyivät, yritänkö edes parantua... Se ei tuntunut hyvältä. Sisimmässäni kuitenkin tiesin, etteivät he halunneet olla minulle ilkeitä.
Tuollaisten kommenttien jälkeen on kuitenkin tärkeää kertoa heille, että todella haluaa parantua.
Lihominen pelottaa varmasti, mutta jos kero ei saa ravintoa, se todellakin alkaa käyttämään ravintona sisäelimiä... Ymmärrät varmasti, miten vakavaa se on.
Aivot kuluttaa aivan valtavan määrän kaloreita päivittäin. Jos ne ei niitä saa, aivot eivät pääse kehittymään ja siitä voi pian seurata pysyviä aivovaurioita.
Varsinkin kasvuiässä tämä on erittäin tuhoisaa.
Masennus, unettomuus ja keskittymishäöiriöt liittyvät ehdottomasti syömättömyyteen. Kun ei syö - väsyttää - kaikki asiat näyttävät vain huonot puolensa - masentaa - iltaisin ei saa unta, koska pahat asiat täyttää pään - kun ei nuku, ei voi keskittyä - kun ei keskity, tympääntyy - masentaa... Se on todella paha kierre.
Se että pitää syödä, ei tarkoita että täytyisi syödä epäterveellisesti.
Kun kerran haluat naimisiinkin, niin entäs lapset? Lapsettomuus on hyvin todennäköistä pitkään jatkuneen anoreksian kanssa. Kuukautiset jäävät pois ja hormonitoiminta menee aivan sekaisin.
Toivon todella, että ymmärtäisit että syömisen saaminen kuntoon on välttämätöntä. Ennen kaikkea siitä tulee HYVÄ ja turvallinen olo.
Maailma alkaa näyttää valoisalta ja saat voimaa ☺️
Todella TODELLA paljon voimia sinulle!
Olet vahva 🙂👍