Tahtoisin vain kaveria

Tahtoisin vain kaveria

Käyttäjä Arskasdf aloittanut aikaan 02.01.2013 klo 21:56 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Arskasdf kirjoittanut 02.01.2013 klo 21:56

En osaa. En vaan osaa. Yritän löytää ystviä, ei onnistu. Pilaan suurimman osan ihmissuhteistani. Olen epätoivoisen yksinäinen. Masentunut. Ahdistunut. Syömishäiriöinen. Paljon muuta.
Rakas avomies mulla kyllä on, mutta ei ihmisiä joiden kanssa viettää aikaa. Juttuseuraa. Kaveria.

En kelpaa.

Asun Helsingissä, luulis täällä olevan helppo tutustua ihmisiin? Ei ole. Ei minun ainakaan. Ehkä niiden jotka osaa.

Käyttäjä jompexz kirjoittanut 03.01.2013 klo 19:26

moi en ole kyllä pääkaupunki seudulta mutta olen kanssa yksinäinen eli vailla kavereita

Käyttäjä sonrisa kirjoittanut 03.01.2013 klo 23:38

Moi Arskasdf! 🙂

Ei kavereiden saaminen oikeastaan ole helppoa. Tai varsinkaan ystävien saaminen. Mutta siinä voi kehittyä. Voin kertoa tämän omasta kokemuksestani, koska minä olin ennen se tyttö, joka jäi kavereidensa varjoon. Se tyttö, joka ei uskaltanut sanoa oikein mitään, ettei sanoisi jotain väärää ja pelottaisi muita pois. Jopa se tyttö, joka punastui helposti, jos joku vain kiusoittelikin leikillään ja hyväntahtoisesti.

Jos mietin itseäni ja sitä, minkälaisten ihmisten seurassa viihdyn, sanoisin tärkeimmäksi ominaisuudeksi itsevarmuuden/itsetunnon. Tämä ei siis todellakaan tarkoita itserakkautta tai niitä ihmisiä, jotka rakastavat puhua itsestään eivätkä ole ollenkaan kiinnostuneita muiden ajatuksista tai elämistä yleensä. Itsevarma ihminen tietää kuka on ja viihtyy omassa seurassaan. Sellaisen ihmisen seurassa minä ainakin parhaiten viihdyn.

Kerroit, että sinulla on avomies. Kuitenkaan et tunne kelpaavasi. Tämä kuulostaa ristiriitaiselta minusta, koska selvästikin kelpaat ainakin hänelle. Sinulla on yksi ihmissuhde, jossa voit "harjoitella" ihmissuhdetaitojasi. Ja kannattaa muistaa, että olethan avomiehesikin saanut napattua, joten et ihan surkea voi olla 😋

Toinen asia, mikä auttaa kavereiden saamista, on kokemus. Mitä enemmän olet ihmisten kanssa tekemisissä, sitä paremmaksi tulet siinä. Ja kun saat myönteisiä kokemuksia, itsevarmuutesi kasvaa, ja siten ihmissuhdetaitosikin paranevat entisestään. Kokemuksen kautta myös tiedät, minkälaisten ihmisten kanssa tulet parhaiten toimeen. Kaikkien kanssa ei kannata eikä ehtisikään olla ystävä. Itse olen myös huomannut, että jos oikeasti pidät jostain ihmisestä, jonka kanssa olet tekemisissä, yleensä hekin alkavat pitää sinusta (vaikka siinä saattaisikin mennä aikaa). Sinun ei edes tarvitse näkyvästi osoittaa, että pidät heistä, vaan ihmiset monesti huomaavat sen sanattomista, alitajuisista viesteistä. Vähän niin kuin sama toimii toisinpäin: oletko koskaan huomannut, ettei joku pidä sinusta, ja sen jälkeen et ole itsekään pitänyt tästä henkilöstä? 😉

En kuitenkaan lähde väittämään, että on monia paikkoja, missä ihmisiin (tässä tapauksessa siis uusiin ystäviin) voisi tutustua. Yleensä itse tapaan uusia tuttavuuksia vanhojen kautta. Joskus olen kuitenkin tutustunut ihmisiin niin yllättävien sattumien kautta, ettei sekään ole mahdotonta (mm. baarissa tanssiessani joku mies tuli kysymään, olemmeko minä ja vieressäni tanssinut tyttö sisaruksia, vaikkemme edes tunteneet 😀 ).

Sanoisin, että sinun kannattaisi siis hakeutua tilanteisiin, joissa on pakko tutustua ihmisiin. Näistä tilanteista toimivin on mielestäni uuden koulun tai työn aloittaminen. Siellä on luonnollista keskustella ihmisten kanssa, ja voit löytää ihmisiä, joiden kanssa tulet yllättävän hyvin toimeen. Toinen on harrastukset, joka on helpointa aloittaa. Kolmas tapa on pitää silmät avoinna ja tarttua tilaisuuksiin. Itse olen mennyt moniin juhliin, joista olen tuntenut vain järjestäjän (joskus tämänkin huonosti!). Näihin tilaisuuksiin ei ole helppo mennä, mutta yleensä tilanteet, joissa haastaa itseään, tuottavat parhaan tuloksen. Et saa kuitenkaan lannistua, vaikka kaikissa tilanteissa et pääsisikään sisään porukkaan. Kaikki eivät halua tutustua uusiin ihmisiin. Se pitää vain hyväksyä ja jatkaa eteenpäin 🙂👍

Toivottavasti tästä oli jotain apua. Olisi kiva kuulla pidempi kertomus elämästäsi, niin voisi yrittää vastailla persoonallisemmin, juuri sinulle. Tsemppiä! 🙂🌻

Käyttäjä Arskasdf kirjoittanut 04.01.2013 klo 10:30

^ Juuh tiedän nämä. Ja kyllä mulla oikeasti on muutama ystävä jääny käteen vuosien varrelta, mutta asuvat pääosin entisessä kotikaupungissa, ja tulee nähtyä ehkä pari kertaa vuodessa. Täällä makaan vaan päivät kotona kun ei kouluakaan ole tällä hetkellä... On "kavereita"(/tuttuja) joihin oon yrittänyty ottaa/pitää yhteyttä että josko vaikka nähtäs taas, mutta ilman tuloksia.

Kattavampi tarina elämästäni? Ehkä joskus.

Käyttäjä Tiinu124 kirjoittanut 28.01.2013 klo 16:01

Hei! huomioi et mä oon vast 14 vuotta ja mul ei oo paljon ketää kelle puhuu ku kaikki inhoo mua

mua on kiusattu jo 4 vuotta en oo varma onks aikasemmin jo kiusattu ku en muista. se ärsyttää just eniten ei kavereita eikä hyvä muisti🤔