Mulla on vähän sama juttu ton itsemurhan kanssa. "Selvinä" päivinä olen järkevä ja ajattelen jaksavani, koska ymmärrän itsetuhoisuuteni johtuvan ensisijaisesti masennuksesta. Huonoina päivinä sitten taannun huimasti ja olen täysin valmis päättämään päiväni vaikka heti, koska en vaan nää mitään valoa edessä päin. On se pelottava tunne, kun ei osaa suojella itseään itseltään.
Olen nyt 18-vuotias. Aloin viillellä itseäni joskus 13-vuotiaana, koska halusin "rankaista" itseäni ihan kuin todistaakseni, etten ole tahallani niin kamala kuin luulin kaikkien ajattelevan, ja koska fyysinen kipu antoi minulle jotain muuta ajateltavaa. Eräänä päivänä vain päätin, että nyt saa ihan oikeasti riittää. Siitä on nyt kolmisen vuotta, enkä sen jälkeen ole muutamaa hairahdusta lukuunottamatta vahingoittanut itseäni. Kesti tosin jonkun aikaa, ennen kuin häpeän tunne ei antanut minulle pakottavaa tarvetta satuttaa itseäni, mutta pidin pintani ja pääsin siitä eroon. Eihän se loppujen lopuksi mitään auttanut. Sitä paitsi viiltelyn lopettaminen teki minusta aavistuksen verran vahvemman; tuli sellainen tunne, että on minussa sentään sen verran arvokkuutta jäljellä, että uskalsin ottaa iskut vasten kasvojani ja kohdata ongelmani sen sijaan että olisin häivyttänyt kaiken pois mielestäni kivun avulla. Joka tapauksessa viiltelystä pidättäytyminen aloitti yli vuoden pituisen "kuivan" kauden, jonka aikana luulin päässeni möröistäni eroon.
Ajattelin joskus viillellessäni, että kipu tekee minusta jotenkin vahvemman ja paremman. Se, että itsekin osoitin niin näkyvää inhoa ruumistani kohtaan muka kompensoi puutteeni ja nostaisi minut henkisesti korkeammalle tasolle. Tunsin, että sillä tavalla pesin käteni ja kielsin vastuuni koko silloisesta olotilastani. Joskus taas toivoin marttyrimaisesti, että joku pelastava enkeli huomaisi haavani ja syöksyisi auttamaan ilman, että olisin itse joutunut tekemään mitään asian eteen. Mutta nykyään tiedän olleeni väärässä. Ei itsensä rankaiseminen muuta minua, tai korjaa tekemiäni virheitä. Ei ruumiillinen itsekuritus tee minusta mitenkään henkisempää tai hyveellisempää - sehän vain osoitti, että olin säälittävä pelkuri, kun mielummin siirsin ajtukseni fyysiseen kipuun kuin käsittelin itsetuntoani satuttavia asioita. Kärsimys ei ole niin jaloa, kuin romanttisesti halusin uskoa - ei varsinkaan, kun oikein itse aiheutin sitä itselleni kuvitellen omahyväisesti ansaitsevani sen tähden jotain parempaa. Eikä maailma ole myöskään täynnä pyyteettömiä sankareita, joilla ei ole mitään parempaa tekemistä kuin itsekeskeisten teinien vinksahtaneiden minäkuvien oikoilu. Ihmiset eivät välitä. Jos he välittävät, he eivät näe. Jos he näkevät, he eivät ymmärrä. Ja vaikka ymmärtäisivät, minun ongelmani eivät silti olisi mitenkään heidän vastuullaan. Minkälainen ihminen olisin ollut, jos olisin pakottanut muut ihmiset korjaavan itse aiheuttamani vahingot? Kun tajusin tämän, ymmärsin myös etten koskaan voisi paremmin, jos jään laiskasti odottelemaan, että joku toinen raahaa minut ylös kuopasta, jonka itse kaivoin. Silloin tajusin, että minun oli aivan itse tehtävä yksi harvinaisen selkeä valinta - joko itkeä ja kärsiä ja ulvoa ja hävetä ja viillellä ja oksentaa ja pelätä - tai vaan antaa jo jumalauta olla. Valitsin jälkinmäisen.
Viiltelyn ohella panin vihdoin pisteen syömishäiriölleni, ja yhtäkkiä aloin pitkästä aikaa tuntea jonkinasteista tyytyväisyyttä silloiseen olotilaani. Aloitin lukion ja sain ystäviä, varovaista itseluottamusta ja otteen elämästäni. Olen kuitenkin vieläkin enemmän tai vähemmän juuttunut mutaan, koska sekä masennukseni ja syömishäiriöni uusiutuvat aika ajoin yleensä ollessani stressaantunut. Silloin on hyvä muistella menneitä ja katsoa omaa elämää vähän sivusta. Voitin itseni jo kerran, joten voin ihan yhtä hyvin tehdä sen uudestaan. Täytyy vaan nostaa pää pystyyn - ei siksi, että olisi ylpeämpi olo, vaan että näkisi metsän puilta ja todellisuuden painajaisilta. Minä olen sairas, mutta en tyhmä, vaikka oireillessani ryvenkin samoissa asioissa kuin viisitoistavuotiaana. En halua kompastua enää samaan kiveen. Loppujen lopuksi kyse on hyvin yksinkertaisita asioista: elä, tai älä elä. Pelkää, tai älä pelkää. Ole, tai älä ole. Se päätös on tehtävä itse.
Hem... No jaa, pointtini oli, että viiltely on tyhmää, eikä se auta mitään. Se nyt vain on totuus. Viiltely kannattaa lopettaa, koska kukaan muu ei tule lopettamaan sitä puolestasi. Minulle ei tarvitse kertoa, miltä tuntuu kun pienetkin päätökset tuntuvat mahdottomilta, mutta kun muuta keinoa ei nyt vain ole. Ei kivun hukuttaminen kipuun mitään peitä, vaan pelkästään kaksinkertaistaa sen.