Joo, kyllä se sanoi ettei heti vaikuta. Kuulemma pari viikkoa menee ennen kuin nähdään kunnolla, auttaako se vai lisääkö vain ahdistuneisuutta.
En ole noista pelkotiloistani tai rankaisun tunteesta muuten maininnut psykologille, kun se tuntuu jotenkin niin typerältä aiheelta ja hankalalta ottaa esille. Tai no, voisinhan tuossa perjantaina yrittää mainita siitä kun on aika sille.
On taas vaihteeksi ollut niin huono päivä ettei ikinä.. en päässyt sängystä ylös. Kesti tunnin ennen kuin sain itseni repimällä revittyä ylös ja raahauduttua suihkuun.. Oli pakko, kun en ollut muutamaan päivään jaksanut edes hiuksia pestä. Tiedän, tämä voi kuulostaa tyhmältä, mutta minulle suihkussakäyntikin on tosi hankalaa. Tai oikeastaan pikemmin raskaan tuntuista. Nyt aamullakin vain itkin kun olin niin väsynyt ja masentunut ja tuntui etten jaksa edes seistä siinä vesisuihkun alla. Olisin halunnut vain lysähtää maahan. Selvisin kuitenkin pienen ponnistelun jälkeen ja pääsin sentään omaan sänkyyn asti.
Ja kouluunhan minä en pystynyt menemään, makasin vain turtana peiton alla kun isä huusi korvan juuressa että pitää lähteä. Joskus olisin raivostunut silminnähden ja alkanut huutaa, mutta nyt en ole viime aikoina jaksanut sitäkään. Isä soitti sitten äidille, joka antoi luvan jäädä kotiin.
Aamupäivä menikin sitten siinä, kun yritin nukkua tai tuijotin seinää. Päiväksi paha olo hellitti hieman, mutta illalla se taas voimistui.
Tänään ajattelin, että huomenna minä jaksan mennä kouluun. Aloin jo kymmeneltä nukkumaan, mutta pari-kolme tuntia nukuttuani heräsin. Oli sekava olo ja luulin jo että oli aamu. Mutta ei, kello oli vähän päälle kaksitoista.
Tuon heräämisen jälkeen en ole enää unta saanut, pyörin pari tuntia sängyssä, luovutin ja päätin tulla tänne purkamaan tyhjää oloani.
Herään nykyään joka yö pari kertaa tai en saa yleensä edes nukahdettua. Lääkkeestä tulee vain entistä raskaampi olo aamuksi ja heräilen siitäkin huolimatta että otan sen, sekavampana tosin. Unen ja valveen raja hämärtyy silloin entisestään, kerrankin meinasin tekstata tyttöystävälleni jotain uneeni liittyvää - en muista mitä siinä unessa oli tapahtunut, tyttöystävälleni tai minulle oli muistaakseni sattunut jotain.
On tosi epäonnistunut olo, kun ei osaa edes nukkua. Tai kun voimat eivät riitä kouluun lähtöön.
Hävettää soittaa harva se päivä luokanvalvojalle, ettei taaskaan pystynyt tulemaan kouluun. Hävettää olla näin säälittävä, näin avuton. Hävettää selittää tyttöystävälle, miksi on taas jäänyt kotiin, välillä mietin ymmärtääkö se ollenkaan tai jaksaako kuunnella, vaikka tiedänkin että se rakastaa mua. Tiedän myös, että nuo ajatukset ovat luultavasti vain masennuksen luoma harhaluulo, mutta silti ne vaivaavat ja kummittelevat mielessä koko ajan.
Tuntuu että sitä on säälittävin surkimus maailmassa, sitä haluaisi jaksaa, olla normaali, päästä irti tästä olosta mutta ei.. Kauanko tätä voi jaksaa? Haluan pois tästä, ja mieleeni tulee vain yksi pakokeino. Jota en onneksi aio käyttää.
En voisi jättää tyttöystävääni sillä tavalla. Haluan olla hänen tukenaan kun hän sitä tarvitsee, haluan herätä aamulla hänen vierestään ja osoittaa kuinka paljon häntä rakastan. Haluan parin vuoden päästä muuttaa yhteen hänen kanssaan. Haluan tulevaisuuden hänen kanssaan. Noiden ajatusten avulla jaksan jatkaa hengittämistä päivästä päivään, niiden voimalla pystyn olemaan satuttamatta itseäni.
Toivotaan, että jaksan vielä vähän aikaa, ja että lääkkeistä on apua.. Toivon mukaan ne auttavat minua pääsemään jaloilleni.
Lääkärillä oli muuten hyvä vertaus niihin lääkkeisiin. Se sanoi, että masennus on kuin murtunut jalka, joka on kipsissä. Lääkkeet ovat ikään kuin kainalosauvat jotka auttavat kävelemään eteenpäin sillä välin kun murtunut luu paranee kipsin sisällä. Ja nopulta sauvoja ei enää tarvita ja sitä on parantunut. Toivon todella, että tuo toteutuisi kohdallani, vaikke vähän epäilenkin. Sitä on jo niin tottunut tähän pahaan oloon että tuntuu ihan että se on osa omaa persoonaa.