Sekava elämäntilanne
Olen aivan kohta 15-vuotias, tyttö. Olen vähän hämilläni kaikesta. En tiedä pitäisikö minun hankkia apua. Elämäni on pienestä pitäen ollut hieman sekava. Tälläkin hetkellä äitini ja hänen avomies huutavat keittiössä kurkku suorana. Olin vasta aivan yksin kotona, tässä hiljaisessa ja kylmässä omakotitalossa kaivaten seuraa, koska minua ahisti kaikki se hiljaisuus. Musiikkikaan ei auttanut, minua silti ahdisti. Nyt kun he tulivat kotiin toivon että he menisivät takaisin sinne mistä tulivatkin. Äiti hyssyttelee minulle etten saanut kertoa että hän oli kaverinsa luona, (jälleen kerran äiti salailee muilta asioita) mutta eipä äitikään tiedä missä hänen avomiehensä oli ja heidän suhteensa on koko ajan ratkeamis pisteessä.
Minulla on 19vuotias veli joka asuu isäni luona, hän on ihana ja rakastan häntä, vaikka pienempänä meillä oli aivan hirveät välit ja hakkasimma toisiamme. Hän kertoi ainakin vuosi sitten lähes kaiken kommelluksistaan ja minä kuuntelin, minäkin uskouduin aina veljelleni ja hänkin joskus kuunteli ja yritti auttaa. Minua harmittaa että hän asuu isäni luona koska tarvitsisin häntä, tuntuu että äiti ei ymmärrä minua…
Minulla on myöskin 23vuotias sisko, hän on kihloiss a ja lesbo. Ensin olin yllättynyt mutta suhtauduin hyvin asiaan, hänen kihlattunsa on kiva ja huumorintajuinen. Minulla ei ole mitään heidän suhdettaan vastaan.
Jos aloittaisin aiva alusta. Pelkään isääni. Jos joku kysyisi lapsuudestani en pystyisi oikein muuta vastaamaan kuin että se oli hirveä. Isäni on väkivaltainen ja muistan kun jo neljä vuotiaana penskana katselin vierestä kun isä hakkasi äitiä, paiskoi häntä seinään… Äitini itki ja pyysi lopettamaan edes minun takiani. Isäni vastasi että vähät välitti (rumemmilla sanoilla kylläkin sanoen) ja että antaa vain katsoa. En ymmärtänyt silloin ehkä oikein mitään mutta silti muistan kaiken selvästi. Tätä jatkui joka viikko, ehkä useammankin kerran viikossa, pahimmillaan joka ilta. Yöllä aina heräsin kauhun vallassa itku kurkussa kun kuulin taas huoneeni seinän läpi räsähdyksiä kun tavarat särkyivät. Olen nähnyt lähes joka kerran omin silmin, vierestä seuraten. Monesti äiti lensi kaappien lisäksi heidän makuuhuoneestaan ulos, päätyen nukkumaan sohvalle. Jokusen kerran äiti oli ulkonakin ja minä menin häntä sinne lohduttamaan. Yritin olla hänen tukenaan ja jo n. 7 vuotiaana pyysin äidiltä ensimmäisen kerran että muuttaisimme pois, mutta äiti ei uskaltanut.
Kouluni meni joka tapauksessa ihan OK. Yritin kertoa kaverilleni asiasta mutta hän ei oikein ymmärtänyt. Olen aina ollut ikäisiäni kypsempi, niinkuin äitini ja moni muukin on sanonut kuten 17-vuotias serkkuni.
Pelkäsin ja halveksuin isääni, jos olisin saanut aseen ajattelin että ampuisin hänet enkä jäisi häntä kaipaamaan. Jos isäni käski minun esim. tyhjentämään tiskikoneen menin tyhjentämään sen heti. Monesti viikonloppuisin tai lomalla heräsin siihen kun isä tuli huutamaan että ”Saatana nyt ylös sieltä, ala tulla hommii, emmä tota yksin saa” nousin äkkiä ja kurkkuani kuristi, vetäsin äkkiä vaatteet päälleni ja juoksin isääni auttamaan aamupalaa syömättä, eihän nyt semmoiseen ollut aikaa. 🤔
Äitini alkoi pistämään koko ajan enemmän vastaan isälleni, hän alkoi olla rohkeampi mutta hän sai vain enemmän läimäyksiä kasvoilleen. Viimein kun olin n.12vuotias, vitos luokalla äitini päätti muuttaa pois. Muutin veljeni ja äitini kanssa eri paikkakunnalle kerrostaloon kauemmas isästäni. Vaihdoin tietenkin koulua ja olin rauhallisempi ja levollisempi kuin pitkään aikaan. Veljenikin asui vielä saman katon alla. Todistukseni parani huomasti, se oli täynnä 8, 9 ja muutama 10 löytyi myöskin. Käyttäytymiseni oli 10 myös. Äitini yllättyi koska hän luuli että arvosanani olisivat lähteneet vain laskemaan.
Noh, isä tietenkään ei jättänyt meitä rauhaan vaan suostutteli äitiä kaiken aikaa muuttamaan takaisin, hän väitti että hän katu syvästi tekoaan ja on nyt uusi, eri ihmine ja yrittää hakea apua. Muutimme takaisin, kesti pari kuukautta ja sama alkoi uudestaan. Äitini etsi itsellensä uuden paikan missä asua, rivitalosta, asui siinä vuokralla, samalta paikkakunnalta missä isänikin asui. Aina riitojen tullessa äitini karkasi sinne nopeasti, olin hämmentynyt koska äitini ei ottanut minuakaan aina mukaan. Sitten välillä ravasin kummankin talon väliä viikonloppuisin ja aina tavarani unohtuivat toiseen kämppään ja koulu alkoi mennä taas huonosti. Muutin lopulta pysyvästi äitini kanssa siihen samaan taloon ja kävin harva se päivä isäni luona. Isäni väitti äitille että hän ei antanut minun käydä hänen luonaan. Päinvastoin, minä tosiaankaan en halunnut, vihasin isääni. Veljeni kävi silloin tällöin meidän luona..
Lopulta päätimme ostaa uuden, aivan oman kämpän. Omakotitalon ja kun semmoista ei enää samalta paikkakunnalta löytynyt muutimme taas, 22km päähän isäni paikkakunnasta. Asun täällä tälläkin hetkellä täällä. Käyn bussilla isäni paikkakunnalla koulua. Täällä oleva koulu on remontin alaisena eikä minulla muutenkaan ole tarpeeksi rohkeutta vaihtaa taas koulua. Käyn kasi luokkaa ja kouluni siellä on remontoitu ja hieno, ja minulla on siellä jonkun verran kavereitani. Vaikka hekin ovat kylläkin hieman outoja eikä heistä välillä ota selvää, meinaavat jättää minut yksin ja joskus hieman hylkivät. Mutta onneksi eivät kovin usein, minulla on ihan hyvät välit kavereihini. Minulla on yksi hyvä ystävä jonka luona käyn usein, hän se sitten onkin se ainut kenen kanssa olen vapaa-aikana. Hänkin kylläkin on hieman petturimainen, ala-asteesta lähtien hän saattoi jättää minut moneksi kuukaudeksi yksin yhden toisen hänen kaverinsa takia. Sitten kun hänen kaverinsa ei voinutkaan/halunnutkaan olla hänen kanssaan SILLOIN minä kävin taas seuraksi. Olen kuin joku varakaveri mutta vaihtoehtoja ei ole. Ala-asteen loppupuolella meillä meni välit kokonaan poikki, yritin jutella hänelle mutta hän hädin tuskin vilkaisi minuun. Ylä-asteen alkaessa me tulimme samalle luokalle, ystävystyimme hieman uudelleen, mutta sitten, hän vaihtoi luokkaa saman kaverin kanssa samalle luokalle, kenen takia hän ala-asteellakin jätti minut. Tunsin itseni jälleen kerran petetyksi, mutta en viitsinyt suuttua hänelle siitä sillä tiesin jos niin tekisin, välimme rikkoutuisivat taas.
Säikähdän aina räsähdystä, ja kovaa huutoa, kammoan ja inhoan sitä. En käy isäni luona oikein lainkaan. Joulunakin kun kävimme siellä sisaruksieni kanssa, siskoni suuttui minulle että miksi minulla ei ollut mitään lahjaa isälleni. Samalla oli hänen synttärinsä… Sanoin että mielestäni hän ei ansainnut minkään laista lahjaa… Siskoni vain katsoi minua vähän aikaa mutta ei vastannut mitään. Tuntuu hieman oudolta kun äitini avomies saattaa joskus kysyä minulta ”miten meni koulupäivä” koska isäni ei ole ikinä minulta semmoisia kysellyt. Ei hän ole kysellyt minun vointiani. Ruokaakin jos sattui ottamaan liian paljon, ei saanut lähteä pöydästä ennen kuin oli syönyt sen kaiken, hän pakotti syömään sen loppuun… Veljeni käy täällä mielestäni liian harvoin, kaipaan häntä ja jonkin moista tukea. Olen aika yksinäinen. En harrasta mitään, pesäpallon lopetin syksyllä koska se vain ahdisti minua ja olen päätökseeni tyytyväinen. En tunne tältä paikkakunnalta ketään koska en edes käy täällä koulua. Äitini on vain huutanut ja hän on aika ärsyyntynyt kaiken aikaa. Hänen kanssaan on aika turha yrittää puhua sillä hän ei ota minua vakavasti, kun kerroin hänelle että saattaisin tarvita apua, tai että minulla on paha ja levoton olo. En jaksa tehdä oikein läksyjäkään ja kello on yli puolen yön ja olen silti vielä tässä kertomassa ”elämänkertaani” johonka ei edes vieläkään kuulu kaikki kokemukseni. Hyviä kokemuksia minulla on itseasiassa aika vähän. Kaikki on aina mennyt vähän pieleen.
Äitini avomiestä en edes oikein tunne, hän muutti tähän taloon jo syksyllä mutta hän vain käy töissä ja makaa sohvalla jne. en ymmärrä miten äitini edes kestää häntä.
Minulla on pari nettikaveria, he ovat 16 ja 17 vuotiaita ja keskustelen heidän kanssaan aika paljon. Olen nähnyt heidät jo kerran mutta he asuvat todella etäällä minusta. He asuvat Helsingissä ja minä täällä Kuopion lähellä. Näen heidät taas kesällä, ainakiin näin äitini on minulle luvannut ja minä myös aion mennä sinne. He ovat minulle todella tärkeitä, varsinkin yksi heistä. Hänelläkin on huono menneisyys ja tuntuu että hän ymmärtää minua, vaikka kylläkin lähipäivinä meillä on mennyt huonommin.. Olen ajatellut tekeväni monta kertaa itsemurhan, viimeksi eilen kun tämä kyseinen ystäväni meinasi jättää minut… ☹️ Hän kumminkin pyyteli anteeksi mutta minut on jälleen kerran haavoitettu. En tiedä kehenkä enää edes luottaa, niin moni on jo jättänyt minut. Niin monelle minä olen ollut vain se kuunteleva korva, ja sitten kun heillä on kaikki hyvin minä jään jälkeen enkä ole enää minkään arvoinen.
Toivon että joku teistä on jaksanut lukea tämän, haluan kuulla teidän kokemuksianne ja mielipiteitänne, ne olisivat minulle hyvin tärkeitä ja arvostan jos joku on tätä jaksanut edes lukea <3 Kiitos jo etukäteen 🙂