psykoosista toipuminen
Täytyy vähän yrittää koota ajatuksiaan ja sanojaan, että sais mahdollisimman oikeen ja just niin hyvän jutun aikaseks kuin tällä hetkellä tuntuu.. Eli olen 21-vuotias tyttö, mulla on psykoottinen häiriö, mikä on nyt sitte toki aika ”paha” diagnoosi, mitä en olekaan ajatellut viime aikoina, että se jotenkin paha olisi, kun itselläni on ollut aika hyvä olo. Kirjoitin psykoosista tammikuussa, ja se juttu nyt on arkistossa nimellä Psykoosi. Olen ollut vähän epätietoinen sairaudestani, ja ilmeisesti on ollut aika huono olokin vielä. Podin oikeastaan loppusyksyn masennusta, mutta sitten sain lääkkeet masennukseen, ja oloni rupesi parantumaan. Sitten maaliskuussa ”ahdistuilin”, niinkuin sanoin, siis niin, että menin pois tolaltani, hieman vaikea selittää, ja se mitä sanoin, että se, etten jaksanut koulua EI olisi johtunut sairaudestani, siis tottakai se siitä johtui, se ero nyt oli siihen päälle vaan masentava asia. Tietysti tällä hetkellä vähättelen sitä, koska en nykyään ajattele kyseistä henkilöä, entistä poikaystävääni, enkä kyllä juuri muutenkaan seurustelua. Saatan aloittaa sellaisen ammatilliseen koulutukseen valmentavan kurssin tässä ihan lähiaikoina, siis nyt kun koulut alkaa 🙂 Käyn nykyään vähän useammin ”jossain”, käyn esim. toimintakeskuksessa nuorten ryhmässä kerran viikossa vain tosin, kun tämä byrokratia on niin rajaavaa. Sitten käyn juttelemassa kerran viikossa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa, ja lääkärissä kerran kuussa. Elämäni on oikeastaan ihan mukavaa, olen ainakin tottunut näihin hoitoihin, ja lääkkeet otan mielelläni joka päivä, niin ja käyn vielä psykofyysisessä fysioterapiassakin, odotan taas senkin alkua loman jälkeen innolla. Minulla on mielestäni melko tarpeeksi tekemistä, opiskelun kannalta en taida olla vielä ihan kunnossa, ja en toisaalta tiedä, mikä minua oikeastaan kiinnostaa, muu kuin kirjoittelu, pidän blogia netissä, ja kirjoittelen paljon ystävilleni ja pidän jopa kuvia netissä 🙂 Vaikka sekin on vähän riskialtista ehkä, no ei kai, ja kirjoittelen mesessä melkein päivittäin, tosin olen huomannut, että kaverini ei ole kauheasti nyt mesessä, kesäaika, niin ei niitä saa kiinni kuin ehkä puhelimesta. No, tässä minä kirjoittelen, kuin ilman huolen häivää, ja ei minulla toisaalta kauheasti huolia olekaan, ainakaan tän sairauden tiimoilta. Koirani kuoli juuri viikko sitten, on mulla suruaika. Äh, äiti häiritsee.. Asun siis vielä kotona. Omaan kämppään muutto on edessä jossain vaiheessa, mutta ei ehkä vielä vuoteen… Minulla menee hyvin. Olen hyväksynyt sen, etten jaksa ehkä mennä vielä minnekään kouluun, mutta ehkä tämä opintoihin valmentava kurssi auttaisi 🙂 Sellaista. Feeling fine… En ole muuten ollut sairaalassa koskaan, en edes monta kuukautta kestäneen psykoosini aikana, mutta tavallaan en kyllä tehnytkään mitään kauhean haitallista.. en muista niistä ajoista paljon mitään. Mutta en niitä aikoja nyt jaksakaan muistella, olen jo päässyt niistä yli, ja tiedän suunnilleen mitkä ovat oireeni, jos psykoosi uusii.