pepez. Mä oon ollu nuoriso-osastolla, vaikka sitä on jo aikaa, vuosina 00-03. Eripituisin hoitojaksoin. Itse kyllä jouduin sinne vastentahtoisesti, mutta ei kai sen niin väliä. Itse koin hoidon hyödyllisenä. Opeteltiin uudelleen muiden kanssa normaalia kanssakäymistä, käytiin koulua suht normaaalisti, oli paljon ohjelmaa, ja hyvä ruoka-sekä tietysti tarkat ruoka-ajat. Lomat olivat minulla vaihtelevasti, mutta yleensä oman voinnin mukan joka viikonloppu. Paljon oli tekemistä, pelailtiin kesällä ulkona pihapelejä, käytiin uimassa (talvella tietty uimahallissa), oli erilaisia ryhmiä-askartelu, levonta-ruoanlaitto, terapiaryhmiä yms. Ja sitten tietysti omaa aikaa myös. Koko ajan oli joku lähellä jos kuuntelijaa tarvitsi. Hoitajat olivat todella mukavia, ja ymmärtäväisiä. Käytiin joka hiihtolomalla laskettelemassa, kesällä telttailemassa yms.
Jäi siitä paljon hampaankoloonkin, pakkoruokailut, ei saanu polttaa tupakkaa (vaikka sen siellä opinkin), ei päässyt lenkille tai muuten vaan ulos silloin kun tahtoi. Joutui ottamaan vanhemmat takasin mukaan elämään-perheterapia, jossa jokainen vuorollaan itki..
Pääosin kuitenkin jäänyt paljon positiivista, en olisi varmaan edes hengissä ilaman ihanaa omahoitajaani.
Pskoosista sen verran että nuoriso-osastolla mulla ei uskottu olevan psykoosia, se on kuulemma vanhempien ihmisten sairaus, mutta kun täytin 18 mulle diagnosoitiin kaiken muun lisäksi skitsofrenia...
Ei kannata osastohoitoa pelätä, se on yksi väylä paranemiseen kun mikään muu ei auta! Voimia teille!🙂👍