Psykiatrinen hoito - enemmän hyvää vai pahaa?
Tänään en mennyt kouluun. Se johtui siitä, etten ehtinyt bussiin.
Äitini tarjosi kyytiä kouluun. En pystynyt menemään hänen kyytiinsä.
Minulle nimittäin tuli väkisinkin samanlainen syyllisyyden tunne kuin psykiatrisella osastolla. Siellä minulle oli painotettu, että minun on aina mentävä joka paikkaan itsekseni – ei koskaan vanhempien kyydillä. Tämä oli kai askel itsenäisyyteen.
Nykyään tunnen syyllisyyttä siitä, jos en jaksa tehdä jotain tällaista yksin.
Vaikka osastolla aloitin itsetuhoisuuden, siihen ei kiinnitetty näin jälkeenpäin ajatellen huomiota yhtä paljon kuin siihen, että varmasti olisin itsenäisempi kuin ennen. Olikohan yhteiskunnan valmistamaan muottiin sopiminen hoitajille tärkeämpää kuin se, että voisin hyvin ja hyväksyisin itseni sellaisena kuin olen?
Äitini on myöhemmin kertonut, miten häneltä ja isältäni oli osastohoidon alussa kysytty tarkkaan mm. sellaisia asioita, että ”onko IisaMarilla poikaystävää”. se tuntui olevan hyvin tärkeä asia, sillä ”yleensä sen ikäisillä alkaa olla sellaisia kiinnostuksen kohteita”. Itsekin huomasin, että hoitajille oli hyvin tärkeää udella tietoja siitä, onko minulla poikaystävää, miksei ole, miksen ole lähestynyt ketään ja olenko ollut ihastunut. Olin osastohoitoon mennessäni 15 – vuotias.
Osastolla painotettiin sitä, että yksi sen tärkeä tehtävä on varmistaa, ettei nuoren kehitys pysähdy. edelleen mietin, olisiko kehitykseni kenties heidän mielestä ajallaan, jos minulla olisi poikaystävä ja menisin joka paikkaan aina itse.
Sen lisäksi osastolla merkattiin jokainen tekemäni asia tarkkaan paperille. Sellaisen käsityksen sain näkemistöni papereista. Minun ei tosin annettu lukea näitä papereita muuten kuin lääkärin valvonnassa, ja silloinkin vain hyvin vähän.
Lääkäri oli kuvannut minua papereihinsa sanoilla ”ikäistään nuoremman oloinen tyttö”. Se oli kai hyvin tärkeä asia muistaa.
Silloin en meikannut juuri niin paljon, kuin ehkä muut ikäiseni. Ehkä sekin sai minut näyttämään nuoremmalta. Eräs hoitaja sanoi minulle, että meikkaaminen kertoo hänen mielestään monesti itsensä arvostamisesta, kun puhutaan naisesta. Hoitajat olivat eräänä aamuna todella mielissään, kun olin sitten jaksanut meikata.
En muista monia yksityiskohtia osastohoidosta, mikä saattaa johtua siitä, että minulle määrättiin uusia lääkkeitä. Ehkä ne väsyttivät niin paljon, etten muista… Yksi lääke oli sellainen, että kun satuin joskus kysymään sen sivuvaikutuksista, minulle valehdeltiin niistä. Ilmeisesti siksi, että osaston periaatteena on se, että hoitaja tietää aina paremmin, mikä potilaalle on parhaaksi…
Oikeastaan nämä ovat ne päällimmäiset asiat, jotka nyt muistan. Hoitopapereissani lukee, että yksi tärkeimmistä tehtävistä hoidossani osastolla oli ”nuoren eriyttäminen vanhemmistaan”. Ehkä näin tapahtuikin. Nykyäänhän riitelen äitini kanssa aamuisin siksi, että en pysty menemään hänen kyydissään kouluun tuntematta syyllisyyden tunteita, jotka hoitajat aikoinaan minuun istuttivat.
En tuntenut muistaakseni ennen syyllisyyden tunteita monesta asiasta, joista olen tuntenut osastohoidon jälkeisenä aikana.
Itsetuhoisuuteni oli kuulemma minun vastuullani. Mutta kehitykseni edistäminen oli tehtävä, johon hoitajat jaksoivat sen sijaan käyttää aikaa.
Monia asioita ei perusteltu minulle mielestäni riittävästi. En ollut pakkohoidossa.
Hyvä vai paha?