Poikaystävä ei ymmärrä masennusta
Minulla on siis lähes varmasti masennus, jonka vihdoinkin myönsin poikaystävälleni pari päivää sitten. Tuli tosi helpottunut olo, kun sai jakaa sen tiedon, vaikkei olisi uskonut. Suhteemme oli aika rappiossa, ja ajattelin että kun hän tietää taustalla olevan sairauden, vomme käsitellä yhdessä ongelmamme järkevästi.
Varjopuoli paljastui tänään, kun tajusin ettei poikaystäväni ymmärrä yhtään miten laaja-alaisesti masennus vaikuttaa kaikkeen ajatteluun. Minulle tuli huono olo pikku jutusta, kun hän lupasi äitilleen tehdä asian tiettyyn aikaan, kuitenkin tietäen ettei jaksa nousta sitä silloin tekemään. Tuli vaan mieleen että hän tekee tyhjiä lupauksia minullekkin. Patistin häntä tekemään asian kun se piti ja ärräpäitä ja haukkuja alkoi lentämään, ihan kun en olisi juuri kertonut että olen mieleltäni sairas ja tosi epävakaalla pohjalla. Vajosin tästä taas syvään masennusoloon, etenkin kun hän väitti, että vapinani kun koitan pidättää itkua on vain huomion hakemista. Kun muistutin masennuksesta, hän sanoi että ”ei se nyt tähän voi vaikuttaa”.Hän suuttui siitä että puutuin hänen asioihinsa ja vei minut kotiin, jossa jäin yksin ulos istumaan kamojen kanssa. Itkin koko automatkan, mutta olen jo parisuhteemme aikana itkenyt niin paljon etten usko sen enää vaikuttavan häneen. Tiedän ylireagoivani pikkujuttuihin, mutta en ihan oikeesti voi sille mitään ☹️
Miten ihmeessä saan poikaystävän ymmärtämään, että tämä on SAIRAUS? Eikä mikään epätoivoinen huomionhakutapa? Hän sanoi olevansa valmis tukemaan ja auttamaan minua tämän yli, yhdessä selvitään. Ei todellakaan tälläi, että haukutaan heti kun vähän kiukuttaa. Miten saan tehtyä ilman riitoja selväksi, että tämä ei tule olemaan helppoa ja rauhallisuus ja ymmärtäväisyys on valttia, tilanteessa kuin tilanteessa? Tajuan ettei hän ymmärrä masentuneen ajattelutapaa, mutta haukut nyt ainakin masentavat entisestään, ja pelottaa mitä teen seuraavalla kerralla kun hän jättää yksin kun olo on pahimmillaan. Tarvitsen aikaa ja tukea. Tuntuu ettei ole mitään pohjaa, minkä avulla selvitä sairaudesta, kun poikaytäväni on niin ailahteleva eikä yhtään turvallisen oloinen. Miten selitän hänelle masennukseni syvyyden?
😯🗯️