Perfektionismi syö sisältä
Minä olen aina ollut hyvä kaikessa. Ala-asteella sain hymytytön, myöhemmin kasapäin stipendejä, kehuja, ylistystä ja minulle sanottiin ”tyttö, sinusta tulee vielä jotain suurta”. Minä kirjoitin kolme laudaturia, mutta minua ärsytti tavattomasti, kun englanti ja reaali jäivät parin pisteen päähän laudaturista. Minä en kouluaikoinani liki koskaan ollut yksinäinen, vaikka kaikki eivät minusta pitäneetkään.
Ulkoa päin kaikki näyttää aika hyvältä tarinalta, eikö totta?
Kuitenkin minusta tuntuu, että onnellisen tarinan sankaritar ei miettisi joka aamu, ettei pysty nousemaan sängystä ja haluaisi ennemmin kuolla siihen paikkaan.
Perfektionismi on kuluttavaa. Se auttaa saavuttamaan asioita. Se sallii pienet ilot täydellisien suorituksien jälkeen, kaikki muu jää kalvamaan mieltä. Minun perfektionismini liittyy sekä fyysiseen että henkiseen täydellisyyden tavoitteluun. Kaikista tuskaisinta perfektionismi on silloin, kun oikeasti epäonnistuu.
Johdannosta tuli pitkä, en osaa kirjoittaa lyhyesti. No, kuitenkin: Epäonnistun pääsykokeissa, sattui. Kukaan ei olisi uskonut, että epäonnistuisin. Itsetuntoni murskaantui.
Mietin, että kulutan välivuoden kehittävästi ja lähdin au pairiksi eurooppaan. Huono tuuri: Perhe. Minulta evättiin oikeus väittää vastaan ja ikuisena kyllä-tyttönä en valittanut. Tein kaiken, mitä pyydettiin. ”Älä viitsi tiskata nyt niitä astioita, haluamme katsoa televisiota”, suihkun lattialla on rasvatahroja. Yritin kaikkeni hankkia kavereita siellä. Kävin punttiksella, viidellä erilaisella kielikurssilla, juttelin naapureille. En tutustunut, en integroitunut. Keski-Euroopassa kysyttiin ystävällisesti ”Mitä kuuluu”, mutta kenelläkään ei ollut väliä mitä siihen vastasi. En ollut maailmanmatkaaja tai akateemikko vaan ala-arvoinen piikatyttö. Vietin päivät yksin talossa. En saanut edes jouluna matkustaa kotiin. Mietin, että periksi ei anneta (suoritusihminen), kestän tämän kaiken. Jossain vaiheessa aloin voimaan tosi huonosti. Halusin vain kotiin, lihoin, oksensin, vihasin kroppaani, vihasin sitä että oli epäonnistunut.
Uskoin, että kaikki muuttuu hyväksi kun palaan. Erakkoajan seurauksena olen menettänyt tietyn kosketuksen muihin ihmisiin. Vanhat kaverit eivät ymmärrä minua. Itseluottamukseni (jos sitä nyt koskaan oli) ei ole palautunut. Luen liki 10 h päivässä pääsykokeisiin. Olen nyt lukenut noin kuukauden ja minulla vielä toinen jäljellä. Rääkkään itseäni ylenmääräisellä liikunnalla ja satunnaisella bulimialla. En ota kontaktia muihin ihmisiin. En koe olevani kontaktin arvoinen ja minulla ei ole lukemisen jälkeen energiaa.
Aamulla tunnen, että tästä ei tule mitään. Etten pysty tähän. Että epäonnistun ja olen liian tyhmä ja kurja. en jaksa loppuun asti.
Kaikkein eniten pelkään sitä, että epäonnistuisin taas. En tiedä, mitä teen itselleni. Minulla ei ole varasuunnitelmia. Haluaisin olla aikuinen, haluaisin jotain varmuutta elämään.
Kaikki täydelliset tytöt eivät ole täydellisiä.