Pelot ja ajatusten hallinta
Moikka.
Haluaisin ensin sanoa tsemppiä kaikille, jotka kärsivät vaikeista elämäntilanteista. Vaikka elämä kuinka pahalta näyttää, joskus se aurinkokin paistaa. Koskaan ei saa luovuttaa, vaikka mikä olisi. Ja puhuminen auttaa <3
Itse olen mennyt vuoristorataa parivuotta. On ollut läheisen sairastumista ja epäonnistumisia ja huonoja aikoja kaikin puolin. Olen opiskellut, enkä ole saanut työtä. Olen ottanut lainaa ja elän nyttenkin kädestä suuhun. Olen kuitenkin onnistunut saavuttamaan yhden haaveen, ja elämä soljuu hyvin eteenpäin.
Halusin kuitenkin tulla puhumaan peloista. Omista peloistani. Olen terapiassa oppinut, että ihmisellä on paljon ajatuksia, ja niitä pitää oppia hallitsemaan. Jotenkin se tieto helpottaa.
Minulla on kuitenkin tapana (nykyään vähemmän) saada ”aavistuksia” eri asioista. Tätä en ole koskaan uskaltanut sanoa ääneen, mutta pelkään että kuolen nuorena. Pelkään järjettömästi sitä, että sairastun tai joku minun läheinen sairastuu. Kuoleman pelko on aivan järjetön ja pari vuotta sitten läheinen sairastui, mutta selvisi siitä. Taistelua on, mutta silti.
En osaa ohjelmoida ajatuksiani. Joskus kun saan aavistuksen, tai vaikkapa jossain ohjelmassa jollain on syöpä, pelkään että se on ”merkki” siitä että minullakin on. Tämä alkoi, kun olin pieni. Katsoin salkkareita, siinä se Miia kuoli aivosyöpään. Pelkään että itsekin saan, ja ainakun minulla on jotain oireita, pelkään että on syöpä.
Kuitenkin päällimmäinen pelko on, että kuolen nuorena.
missä menee raja, milloin pelot on normaaleja? Noita ajatuksia tulee ja menee. Olen kauhea kontrollifriikki, josta yritän päästä eroon. Mietin kauheasti kaikkea ja takerrun pieniin asioihin enkä päästä irti (koska pelkään että jos päästän irti ja unohdan, niin käy minulle uudestaan)
Aloitin kaksi vuotta sitten terapian (akuutti – sairaanhoitajalle juttelen)
Teen kyllä asioita mutta tuntuu että mielessäni se ei riitä.
Olen oppinut puhumaan kaikesta ja pidän huolta itsestäni.
Pelkään myös, että jos nyt kerron että olen onnellinen, se kääntyy mua vastaan ja kaikki menee päin honkia. Onko muilla pelkoja?