Parisuhde päättyi. masennus ja ahdistus palasivat, apua en saa
En tiedä mitä enää tehdä. Oeln parikymppinen yliopisto-opiskelija. Hieno mutta vaikea 2.5 vuoden suhde päättyi kumppanin tunne-elämänhäiriöihin, hän meni psykiatriselle osastolle hoitoon ja jätti minut, koska kokee olonsa liian turvattomaksa vaikka todella olisi halunnut olla kanssani. Olin pelännyt eroa, mutta molemmat toivoimme, että hän jaksaisi, sillä asiat olivat vihdoin järjestymässä.
Hän ei jaksanut. Hän oli kaikesta huolimatta kuin unelma. Taisteli sairautensakin kanssa kaikin voimin. En edes tiedä, onko toista sellaista. Hänellä oli uskomattoman positiivinen vaikutus minuun, niin ainakin äitini sanoo. Toivoin hänen palaavan joskus, koska päädyimme yhteen sen takia, että hän näki kerran tytön punaisissa housuissa ja uskomattomalla hymyllä bussiasemalla ja tiesi samantien, että tuo tyttö oli hänelle se oikea. Kesti puoli vuotta, ennen kuin hän näki minut uudestaan. Siitä toiset puolivuotta, ennen kuin hän uskalsi alkaa toimia.
Nyt olen tyhjän päällä. En enää jaksa uskoa meidän rakkautemme vahvuuteen, siihen, että hän muistaisi kuinka upea suhteemme olisi ollut ilman mt-ongelmia. Hän on alkanut pelätä minua tosissaan. näkee minusta painajaisia. Siitäkin huolimatta, että sanoi kolme viikkoa sitten kaiken tuntuvan tyhjälle ilman parasta ystäväänsä ja kumppania. Kaikesta huolimatta.
Hän oli tosiaan paras ystäväni ja sielunkumppani, ainoa ihminen joka ymmärsi minua. Joka on koskaan ymmärtänyt. Ihmiset sanoivat meidät nähdessään, että kuulumme yhteen. Sen näki tavastamme katsoa toisiamme. Viimeisen kuukauden hänen kanssaan olin onnellisempi kuin koskaan. Olen viimeiset puolitoista vuotta taistellut masennuksen kanssa, vuoden menestyksekkäämmin muutamalla takapakilla (olen ollut tuon puolen vuoden aikana 5 kk täysin vapaa masennuksta, sitten on ollut välitiloja ja pahoja kuukausia masennuksen alettua 4 ja tänä vuonna 2-3), mutta nyt se iski täysillä päälle. En jaksa opiskella. Kärsin jatkuvasta ahdistuksesta, ellen itke. Kaikkein pahinta on se, etten enää pysty jäämään sänkyyn. Kun kerran pääsisin sieltä ylös edellisen kauden jälkeen. Haluaisin kuolla, mutta yhtäkkiä minussa on kuin toinen persoona, joka pakottaa minut taistelemaan vaikken enää haluaisi. Ennen olen halunnut, nyt en jaksaisi. Nousen siis sängystä, mutta en jaksa tehdä mitään.
Enää minulla ei ole mitään tai ketään, koska menetin ystäväni jo ennen muuttoa opintopaikkakunnalle, enkä löytänyt täältä ketään. Muutaman tutun, mutta heistä kaksi hylkäsi minut heti eron jälkeen, kun en jaksanut olla positiivinen ja iloinen, yksi taas ei osaa antaa tukea, vaikka suostuukin tekemään kanssani kaikkea jos jaksan, välittämättä siitä, etten kauheasti puhu. enää en kuitenkaan jaksa tehdäkään mitään, joten olen omillani. Äitini kärsii ensinnäkin liiaksi kolmekymppisen veljeni neljän vuoden takaisesta itsemurhasta, joten hän on hyvin kova minua kohtaan tässä asiassa, eivätkä välimme ole enää muutenkaan kovin hyvät. Kumppanini teki niistä paremmat, koska hänellä oli minuun todella positiivinen vaikutus
Koen oloni muutenkin ahdistuneeksi nykyään ihmisten kanssa. En välttämättä vieraiden kanssa pari sanaa vaihtaessa, mutta tuttujen kanssa. Ja suurissa ihmisjoukoissa. Minulla ei ole koskaan ennen ollut sellaista, vaikken olekaan ollut järin seurallinen. Sosiaalinen kyllä, mutta minä oikeastaan nautin vain kumppanini seurasta.
Hain itselleni apua tänään, mutta en tiedä saanko sitäkään. Ainoa vapaa aika olisi ollut perjantaille, muuten joudun jonoon enkä pääsisi kuukausiin. Ongelma on se, että olen kerran käynyt sen psykologin luona, koska olin jo puoli vuotta yrittänyt lopettaa viiltelyä epäonnistuen. aloitin uudestaan, kun kumppanini yhtäkkiä muutti lopputalvesta pois emmekä tavanneet kahteen kuukauteen kuin kaupungilla. Tunne.elämänhäiriötä ei oltu diagnisoitu, ja vaikka tahdoin olla hänen kanssaan, koska tiesin että hänen oli todella paha olla, se oli minulle todella rankkaa. Psykologi ei ollut kiinnostunut. Viiltelystäkin hän totesi, että jos kerran tahdon lopettaa, niin pärjään kyllä varmasti omillani. Toki voisin tulla uudestaan, jos siltä tuntuu, mutta hän ei nähnyt tarvetta.
En halua takaisin sille ihmiselle. Soitin kyllä uudestaan ajanvaraukseen ja työntekijä lupasi tehdä parhaansa, jos voisi järjestää jotakin, mutta jos hän ei voi, niin en tiedä, voinko mennä takaisin sen miehen luokse. En ehkä pysty. Ja minun olisi pakko alkaa opiskella, ellen saa sairaslomaa. Siinä vaiheessa olistani tulee niin ahdistunut, etten enää tiedä mitä teen. En niinkään pelkää tekeväni itselleni jotain. Se olisi helpotus. Pelkään sitä ahdistusta, mikä syntyy halusta kuolla, kun toinen puoli minusta pakottaa taistelemaan sen verran, etten tee niin. Ja minun olisi pakko opiskella, etten menetä opintotukea… Minulta on jo nyt vaadittu selvityspyyntöä.