Parantunut vai eikö parantunut, mikäköhän minua vaivasi??
Hei!
En tiedä ihna tarkkaan, miksi kirjoitan, ehkä hakeaksseni vastausta menneesseen ja kysyäkseni, tuntuuko teistä samalta?
Joskus vuonna 2002 silloisessa koulussani jouduin umpikujaan, sitä ennen mulla oli ollut tyypillisiä oireita masennuksesta/siitä, että jotakin on vialla. Olin ollut jo varmaan pari vuotta tosi masentunut, alakuloinen aina silloin tällöin ottanut särkylääkkeitä tms. liikaa. En niin liikaa, että kuolisi, vaan niin liikaa, että olisi turta olo ja nukkuisi. Mulla oli myös ahmimisongelmia, itsetunto-ongelmia.. Tuntui siltä, että elämä ei ole mun elämää. Vauhti kiihtyi vuoden 2002 loppuun mennessä oli sellainen olo, että en tunne itseäni,en tätä maailmaa. En pystytnyt enään keskittymään, vaan olin vaan omissa maailmoissani ja ajatukset kiersi kehää. En ollut minä, en tuntenut mitään enkä saanut yhtä ainoaa loogista ajautsta päästäni. Kehitin itselleni jonkun ihmeellisen viiltelenpä-ahmimpa-puhimpa itsemurhasta kierteen. no, tämä kehä johti siihen, että olin osastolla 3vko ja puoli vuotta sairaslomalla. Varmaankin oikea paikka minulle. No, kokoajan tuntui, että en ole masentunut, olin tosi energinen ja hymyilin kaikille ja olin samaa mieltä kaikkien kanssa, ikäänkuin häivytin minuuteni kokonaan. Tuntuu, että olin juuri niin hullu, kun minun kuviteltiinkin olevan ja käyttäydyin yhtä hullusti kuin minulta odotettiinkin. Kokoajan tuntui, että en ole olemassa ja aika typistyi. En pystynyt tekemään mitään. Tuosta meni varmaanki kaksi vuotta, ennekuin huomasin, että elämälläni on ollut menneisyys ja on tulevaisuus. Ehkä vasta nyt tuntuu siltä, että jotenkin olen ”itseni” sisällä.
Ongelmana on, että mulle on alkanut tulemaan kamalia itsesyytöksen tunteita, häpeää ja katkeruutta. musta tuntuu, että olen heittänyt pois vuosia elämästäni. Välillä iskee kamala pelko ja ahdistus, varsinkin silloin, kun poistun lapsuudenkodistani, tuntuu että täällä olen vain turvassa. Silloin, kun muut opiskeli ja eli elämäänsä, minä olin jossakin syvässä kuilussa, ja nyt tuntuu kaikki liian myöhäiseltä. Valmistun ensi syksynä ammattiin amk:sta, ja välillä olen kuolla kauhusta; enhän minä pärjää.. Poikakaverin kanssa suunnitellaan, että voisi muuttaa yhteen, mutta pelkään, että en pärjää, en halua edes.. Ongelma on sekin, että nyt kun itse on omien tunteittensa herrana ainakin jollakintasolla, olen alakanut ajattelemaan, että rakastanko poikaystävääni, vai olenko kuvitellut kaiken. Välillä tulee muutnekin sellaisia ihme epätodellisia olotiloja, en tunne itseäni ja maailma pelottaa. Mietin paljon, mikä meni vikaan, mitä tein väärin ja miksi olin sellainen ja voinko olla koskaan enään ”normaali”. Salaa toivon, että valmistumiseni jälkeen antaisin periksi, jäisin kotiin ja olisin työttömänä, koska ajatuskin töihin menosta pelottaa ja ahdistaa. Tämä aiheuttaa mulle pahaaoloa ja häpeää, joka on muuten ehkä maailman tuhoisin tunne katkeruuden rinnalla. Onko kellään ollut masennuksen jälkeen samanlaisia fiiliksiä?
Tästä tuli vähän pitkä tarina.. Kiitokset niille, jotka jaksoi lukea.