Pakkonomainen mieltymys
Hei, olen tyttö, joka täytti eilen 15 vuotta. Olen hyvin ”taiteellinen sielu” ja paljon erintyyppisempi kuin useimmat muut ikäiseni ovat. Luen vapaa-ajallani psykiatriaa ja psykologiaa. Viihdyn myös todella paljon yksin: pelkästään omien ajatusteni parissa.
Minulla on omasta mielestäni vakava ongelma, ja olen saanut kuulla jo liikaa vähättelyä tästä. Tosin nyt on alkanut psykologikäynnit, joka tuo toivoa minun mieleeni. Kerron ongelmastani lyhyesti:
Huomasin ongelman vähitellen alkavan siitä, kun äidinkielentunnilla piti valita jokin kirja luettavaksi, ja tehdä siitä analyysi. Valitsin kirjan Uhrilampaat, jonka olin kuullut olevan todella hyvä(lyhyesti sanottuna kirja kertoo kahdesta sarjamurhaajasta: toinen on vankilassa, psykopaatti ja entinen huippupsykiatri. Toinen on vapaana oleva psykopaatti, joka yritetään saada kiinni). Pidin kirjasta, ja luin kirjasarjan muutkin osat.
Tällöin se alkoi.
Kiinnostuin sarjamurhaajista. Luin myös asiakirjan Ilman Omaatuntoa(kaksi kertaa), joka on kertoo psykopaateista. Kirjassa mainittiin monta sarjamurhaajaa, mutta yksi pisti silmään ja hain hänestä lisää tietoa.
Vietin suurimman osan aikaani vain hänestä lukien ja laitoin jopa hänen kuvia huoneeni oveen(tämä murhaaja ei siis ole fiktiivinen hahmo, vaan on ollut oikeasti olemassa). Miehen nimi on Theodore Robert Bundy. Lopulta katsoin vain elokuvia, jossa murhataan(ei actionelokuvia, vaan sellaisia, joissa itse murhaaminen on ”pääosissa”, kuten: Saw -elokuvat, Ted Bundy -sarjamurhaaja jne.) ja luin vain kirjoja, jotka kertovat murhaajista.
Kerron nyt hyvin lyhyesti, joten tekstini saattaa näyttää sekavalta, anteeksi siitä: Perheemme sai englanninkielisen ystävän, joka tuli myös myöhemmin minun ystäväkseni. Uskouduin hänelle kokonaan, ja siis kerroin ongelmani perin pohjin. Äitini myös tiesi ongelmastani, mutta minun oli helpompi puhua jollekulle ulkopuoliselle, eli tälle uudelle ystävällemme.
Niin…hän vannotti minulle monta kertaa, että ei kerro asioitani eteenpäin. Minä uskoin ja lähettelin tekstiviestejä, kun oli paha olo tai muuta sellaista. Hieman yli kuukauden päästä sain tietää, että mies oli vuotanut alusta saakka kaikki äidilleni ja isäpuolelleni, jotka eivät halunneet pahoittaa mieltäni ja eivät ensin kertoneet miehen kaksinaamaisuudesta. Ongelmani oli melkein kadonnut, koska mies oli todella hyvä puhumaan ja osasi olla rauhoittava ja ymmärtävä. Paljastumisen jälkeen ongelmani alkoi palaamaan takaisin.
Ja nyt ongelma on palannut takaisin minulle.
Sinä aikana kun miehelle asioistani puhuin, kävin eräällä psykiatrilla, joka osoittautui suureksi pettymykseksi. Kerroin hänelle ongelmani ja sanoin, että olin yrittänyt viiltää itseäni(mutta en kuitenkaan pystynyt viiltämään, pelkäsin kipua). Silti tämä psykiatri sanoi, että olen tasapainoinen ja ei ole mitään hätää. Minulle annettiin samalta psykiatrilta toinen aika, mutta peruimme sen heti.
Ennen siis yritin viiltämistä, mutten siihen pystynyt. Eilen kuitenkin viilsin varovasti kämmenselkääni ja tänään hieman pahemmin. Kämmenselässä on nyt epämiellyttävän näköiset arvet. Saksilla viilsin, kun veitsellä en uskaltanut. Äitini katsoi ohimennen, että mitä kädessäni on ja hän sitten saman tien totesi, että ”joku on raapaissut sinua tuohon”. En sanonut mitään. Asia tulee varmasti kuitenkin esille ja ehkä haluan kertoa, että olen itse jäljet käteeni tehnyt.
Eli, minulla on ylenpalttinen kiinnostus murhaamista kohtaan. En pysty tuntemaan minkäänlaista sääliä sarjamurhaajien uhreja kohtaan(vaikka en ajattele, että kuolema on heille oikeinkaan). Jos kuulen jonkun puhuvan sarjamurhaajista tai psykopaateista pahaa(tai fiktiivisestä hahmosta, Hannibal Lecteristä, joka on tämä entinen psykiatri, psykopaatti ja sarjamurhaaja), suutun siitä.
Kuvittelen mielessäni mielipuolisia ”kohtauksia”, joissa itse tapan/joku muu tappaa ihmisiä. Katsoessani murhaamiseen liittyvää elokuvaa tai lukiessani sellaista kirjaa, minulle tulee huumaantunut, ihannoiva ja ”maaninen” olo. Hyvän tunteen jälkeen minulla on mielettömän paha olla, koska ei ole normaalia pitää murhaamisesta näin paljon, että sen ajatteleminen vie suurimman osan päivästä. Muistan myös ulkoa monta sarjamurhaajan nimeä, kuten: Ted Bundy, John Wayne Gacy, Diane Dows, Richard Ramirez, Edward Gein(joska tri. Hannibal Lecter on keksitty), Charles Manson jne.
[Ja vaikka Richard Ramirez olikin saatananpalvoja, itse en ole koskenutkaan moiseen saatananpalvontatouhuun tai spiritismiin.]
Onko kenelläkään teistä millään tavalla samantyyppistä ongelmaa?
Käsi on arka…