Millaisia ajatuksia sinulle herää sanasta ”pakko-oireet”?
Itselleni se oli aivan tavallinen sana vielä vuosi sitten. Nyt se esiintyy elämässäni aivan uudella tavalla.
Joskus helmikuun loppupuolella aloin tuntea erilaista ahdistusta kuin koskaan ennen olen kokenut. Oloni oli kamalan epävarma ja pelokas. Se sama olo on jatkunut tähän päivään saakka.
Itse voisin kuvitella sen alkaneen niihin aikoihin minua vaivanneesta stressistä, joka sai minut tuntemaan mieleni käyvän täysin ylikierroksilla. Myös lääkkeiden lopettaminen tapahtui niihin aikoihin (tosin myöhemmin aloitimme lääkkeeni uudestaan, joten enää sitä ongelmaa ei ole). Olemme myös keskustelleet terapeuttini kanssa melko paljon terapian lopettamisesta, mikä on saattanut vaikuttaa ahdistukseni alkamiseen. En kuitenkaan koe minkään näistä syistä olevan niin suuri, että se riittäisi aiheuttamaan tällä hetkellä kokemani ahdistuksen, ja siksi korostan, etten todellakaan osaa sanoa, missä tämänhetkisen tilani alkuperäinen syy oikein voisi olla.
Mielessäni on jatkuvasti vain yksi ajatus: ”Olenkohan tehnyt jotain väärin?”. Nurinkurisinta on, että en hermoile todellisista arkipäivän töistäni, kuten opiskelustani, vaan keskityn pikkuasioihin – jokainen arkipäiväni on täynnä sääntöjä, joiden mukaan tunnen olevani velvoitettu elämään. Minun yksinkertaisesti on pakko tehdä jokainen asia, joka tulee mieleeni.
Mitä tapahtuisi, jos en toimisi pakkomielteitteni mukaan? En osaa sanoa, mutta luulen, että kyse on siitä, että pelkään silloin menettäväni kokonaan elämänhallinnan tunteeni. Koska en tunne hallitsevani suuria linjoja elämässäni, on minulla oltava mahdollisuus hallita edes jotakin. Mitä voin enää hallita itse, jos lopetan pakko-oireidenkin toteuttamisen?
Ristiriitaista tässä on se, että nämä asiat, joiden uskon olevan luokiteltavissa pakko-oireisiin, ovat väsyttäviä. Niiden toteuttaminen on hirveän rasittavaa. Voisin kai lopettaa niiden tekemisen, jos olisin varma, että se auttaisi tämän ahdistuksen loppumiseen. Mutta minua pelottaa, että jos lopetan, ahdistus vain jatkuu ja jatkuu, enkä saa hetken rauhaa.
Onko sinulla omia kokemuksia aiheesta? Osaatko sanoa käytännön vinkkejä tilanteeseeni? Sanon tässä vaiheessa, että käyn kyllä terapiassa (kaksi kertaa viikossa) mielialalääkkeen käyttämisen rinnalla, joten ihan kunnollisen hoidon piirissä sentään olen.
Kiitos etukäteen mahdollisille vastaajille! 🙂