Päihteet ovat liian hyvää ollakseen totta.
On useita päihteitä joilla olon saa hetkellisesti hyväksi mutta loppujen lopuksi vielä huonommaksi. Itse olen polttanut pitkiä jaksoja pilveä ahdistuksen ja masennuksen helpottamiseksi. Muutamassa kuukaudessa huomaa, ettei se auta yhtään mitään, päin vastoin. Unettomuus alkoi vaivaamaan ja aina kun poltin, aloin voimaan pahoin. Kyseenalaistin persoonallisuuteni ja ahdistuin tästä vielä enemmän kuin mitä ennen kuin aloin polttamaan ahdisti.
Alkoholi turruttaa tehokkaasti tunteet, mutta morkkiksen tietää kaikki. Itselleni alkoholi ei sovi ollenkaan. Olen sietämätön ihminen humalassa ja varsinkin viime aikoina pelottavan itsetuhoinen. Vaikka kaiken tämän tiedostan, on alkoholi silti erittäin houkuttava ja liian usein sorrun siihen.
Lääkkeet taas ovat aivan oma lukunsa. Minulla oli jokin aika sitten perus panacodeja joista epätoivoisesti hain lohtua unettomuuteen, ahdistukseen ja masennukseen. Mulla ei ollu vielä tuolloin lääkitystä masennukseen enkä tiennyt ollenkaan mitä olisi pitänyt tehdä kun kaikki tuntui kaatuvan päälle. Ne turruttivat kuitenkin oloni, ja periaattessa näin auttoivat mutta koska ajatuksen juoksukin sammui samalla en kyennyt tekemään enää mitään. Yksinkertaisinkin tehtävä tuntui vaikealta, eikä päätöksien tekemisestä tullut yhtään mitään. Lopetin melko nopeasti näiden napsimisen kun kerran menin ottamaan vähän liikaa ja olo oli tämän jälkeen erittäin huono. Oksentelin, tärisin, olin täysin poissa oleva ja näissä oloissa piti painella vielä töihin illan päälle. Jouduin ottamaan pitkin iltaa töissä lisää näitä nappeja tasoittaviksi kun en muuten olisi kyennyt liikkumaan. Oli aika pitkä ilta, voin sanoa. Toiset mitä oon ahdistukseen ja unettomuuten ottanu on nämä lihasrelaksantit. Rentouttavat silleen kivasti ja sain paremmin unen. Näiden syöminen loppu kun kännipäissäni otin 3x reseptin mukaisen annostuksen. Kaksi päivää tärisin tän jälkeen. Otin koko ajan pieniä päikkäreitä mutta tuntui enemmän siltä, että tajut olis lähteny.
Mites imppaaminen, ynnä muu kyseenalainen pään sekoittaminen? Sekakäyttö tuo sekavan olotilan, ei sen kummempaa. Vaarallistakin se on. Alkoholia, erinäisiä lääkkeitä ja hups hengitys lamaantuu illan päätteeksi kun makaat omassa oksennuksessas. Imppaamisen totesin tylsäksi ja vammaiseksi toiminnaksi jo aikaa sitten. Päätä särkee ja nenässä haisee tämä impattava aine jonkin aikaa. Vaikutukset ovat suhteellisen miedot. Otetaan vielä huomioon kuinka se tappaa aivosoluja niin huomataan, ettei se ole järkevää.
Yhteenveto:
Päihteet eivät auta minun kokemuksieni perusteella mitenkään. Masennukseen ja ahdistukseen saatavien lääkkeiden syömisen aikana ei kannata käyttää mitään päihteitä jos haluaa maksimitehot irti mahdollisimman lyhyessä ajassa. Runsas alkoholin nauttiminen voi aiheuttaa kaiken näköistä pientä kivaa tuollaisen kuurin aikana (voin sanoa oman kokemuksen perusteella, että krapula voi olla melkoisen omituinen ja olo huono). Ihminen voi kaikkein parhaiten kun ei käytä mitään päihteitä, niin fyysisesti kuin myös psyykkisesti. Jopa tupakka vaikuttaa jonkin verran psyykkiseen terveyteen kuten myös kofeiini, mutta nämä vaikutukset ovat verrattain pieniä. Ihminen on kuitenkin aina psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus ja yksilö, joten päihteiden käytön vaikutus ihmisen psyykkiseen terveyteen vaihtelee. Jos koko sosiaalinen elämäsi pyörii baarien ympärillä, voi juomisen lopettamisella olla dramaattinen vaikutus sosiaaliseen elämään. Idylli kuitenkin on terveelliset elämäntavat, tervehenkiset harrastukset ja terveellinen sosiaalinen elämä. Näillä eväillä ihminen PITÄISI pysyä kunnossa psyykkisesti, mutta kokemuksesta voin sanoa, ettei tuokaan ole kiveen hakattu totuus. Aina voi yrittää.