Paha olo, masennus.... jotain.
Tämä on ensimmäinen kertani kirjoittaa tänne. Keväällä alkoi tulla paha olo josta oli tosi vaikea puhua saati itse ajatella. Ajattelin ensin, että se johtuu siitä, että joudun vielä kyhistämään äidin kanssa kun en omaakaan asuntoa ole saanut. Sitten huhtikuussa sain kahden viikon varoitusajalla ilmoituksen asunnosta. Päätin ottaa sen koska ajattelin, että en kestä enää asua kotona. Asiasta en ehtinyt puhua äidille ollenkaan. Sitten toukokuun ensimmäinen viikko tuli ja meni. En päässytkään muuttamaan heti niin kuin olin suunnitellut, koska milläs muutat kun ei ole autoa. Kysyin lopulta eräältä ystävältäni josko hän ja hänen miehensä voisivat tulla auttamaan. Suostuivat oitis ja ilomielin. Kuitenkin äiti oli sitten järjestänyt muuttoon oman veljensä ja tämän vaimon. Tavarat siirrettiin kun olin koulussa. Sen jälkeen asuin sitten ihan yksin. Ja paha olo eikun kasvoi, kun tajusin, että olen IHAN YKSIN. Suurin osa ystävistäni sai kesätöitä tai ovat muuten vain pois kaupungista joten todellakin olin aivan yksin.
Äiti oli melkein koko ajan töissä tai sitten miesystävänsä kanssa, joten oli vaikea edes yrittää puhua äidille pahasta olosta. Kolmen viikon asumisen jälkeen alkoivat ihan hillittömät itkukohtaukset. Saatoin alkaa itkemään sellaisestakin asiasta, etten saanut kaikkia tavaroitani järjestykseen kotona. Juhannuksena asiat luiskahtivat ihan täysin raiteiltaan. Itkin kaksi päivää putkeen kun kaikki muut talon asukkaat lähtivät viettämään juhannusta kuka minnekin ja koko kerrostalo oli tyhjä, lukuunottamatta n. kolmea muuta ihmistä jotka olivat jääneet kaupunkiin. Lopulta soitin äidille ja kerroin, että olen aivan yksin täällä ja minua alkaa pelottaa ja ahdistaa. Äiti käski heti kotiin, voisin nukkua siellä juhannuksen ajan, perhejuhannus.
Jouduin nukkumaan olohuoneessa. Juhannuksen jälkeen äiti pyysi minua olemaan hänen luonaan viikon verran, ettei talo olisi ihan tyhjillään kun äiti ja hänen miesystävänsä lähtevät työmatkalle Lappiin. Se reissu oli äidin viimeinen kesälomaviikko ja minusta alkoi tuntua, että koko loma oli vain mennyt paapoessa sitä miestä. Olisin jäänyt yöksi viimeisenä iltana ennen kuin äiti lähtee mutta äiti kuiskasi minulle, että mies suuttuu jos jään, koska ei aamulla pääse katsomaan televisiota kun minä nukun. Sisälläni jysähti ja pahasti. Tuntui, että mies ajoi minut äidin luota pois, koska ei voinut sietää minua.
Viime viikonloppuna asiat paheni niin paljon, että äitinikin säikähti. Vahdin koko viikonlopun serkkuni koiraa. Minä en jaksanut koko ajan innostaa koira parkaa, koska omakin olo oli surkea. Soitin lauantaina äidilleni klo 16 maissa mutta hän ei vastannut. Ajattelin, että ovat lähteneet bensan hakuun Venäjän puolelle. Soitin uudelleen joskus klo 18:30 maissa, ei vieläkään mitään. Klo 20 olin jo todella huolissani. Venäjän raja menee kiinni klo 21 ja tuijotin kelloa kun se pikku hiljaa liikkui kohti klo 21. Soitin vähän yli yhdeksän äidille, ei vastausta. Sitten soitin äidin miesystävän puhelimeen. 5 kertaa. Hälyttää mutta ei vastaa. Menin paniikkiin. Luulin, että he ovat joutuneet onnettomuuteen. Jätin viestin äidin vastaajaan kolme kertaa. Itkin hysteerisesti ja serkkuni koira yritti lohduttaa, mutta ei onnistunut. Sekin säikähti. Klo 21:45 puhelin soi ja äidin hätääntynyt ääni kysyy olenko kunnossa. Taustalta kuului kiroilua ja sitten kuulin äidin miesystävän äänen huutavan: ”P*****een pentu! Lopeta jo tuo! Me ei olla tilivelvollisia menoista eikä tuloista! S*****a, minun lapset koskaan tuollaisia idiootteja olleet!”
Minä siis olin idiootti koska olin huolissani? Ja vain koska tiedän miten se mies ajaa autoa! Se on kiinnostunut kaikesta muusta mikä liikkuu paitsi ei siitä auton ajamisesta! Auto saattaa käydä ojan puolella ja vastaantulevien kaistalla ja mies saattaa nukahtaa rattiin, koska sitä ”nukuttaa niin kamalasti”! Se saattaa ryhtyä tutkimaan radiota tai laittaa aurinkolasit päähänsä pitämättä kiinni ratista… Minä luulin, että oli sattunut onnettomuus ja minä olen se idiootti!?!
Minusta tuntuu, etten enää jaksa. Viimeiset kaksi viikkoa olen istunut kotona, lähtemättä minnekään, koska pelkään saavani itkukohtauksen keskellä kaupan leipäosastoa, mutta minä en voi hengittää kotonani. Yksiö ahdistaa, seinät tuntuvat kaatuvan päälle. Johtuneeko se siitä, että asunto on pieni vai siitä, että joka päivä kun katson sisälämpötilamittaria näen sen osoittavan +30 astetta lämmintä…. minä en enää jaksa… Haluan pois, mutta minnepä lähtisin?
Ehkei minun ongelmani ole yhtä vakava kuin joidenkin muiden, mutta kirjoittaminen helpottaa.
Sain ajatuksen serkkuni koirasta… voisin hankkia koiran, niin, etten tuntisi oloani aina niin yksinäiseksi, mutta toisaalta taas, serkkuni koira osoitti sen, että yksiössä tulisin hulluksi jos koira olisi koko ajan kerjäämässä rapsutuksia… Voinko siis olla niin itsekäs ja ottaa koiran? En usko. Mitäs jos saan tietää olevani allerginen? Sitten on luovuttava koirasta ja maailma romahtaa…