Onko tämä skitsofreniaa?
Pari kk sitten alkoivat ongelmat jotka ovat paisuneet kamaliin mittasuhteisiin. Ne alkoivat unettomuudella uutta lääkettä aloittaessa. Nopeasti sain erilaisia pakkoajatuksia, epätodellista oloa, painajaisia, olin ärtynyt ja aggressiivinen, ahdistus nousi huippuunsa, muisti meni, en pystynyt enää kunnolla lukemaan enkä keskittymään mihinkään. Puhuessa ajatus lähti omille teilleen ja tuli ajatuskatkoja. Rupesin tavallaan kuulemaan ajatukseni pääni sisällä. En jaksanut enää tehdä mitään, istuin tai makasin vain sohvalla kaikki päivät (ja makaan vieläkin..) En ole aikoihin tuntenut mielihyvää tai iloa yhtään mistään . Itsetuhoisia ajatuksiakin on ollut kun tuntuu että kukaan tai mikään ei voi minua auttaa.
Oireet ovat vain pahentuneet ja mukaan on tullut epäluuloisuutta, tuntuu että kaikki puhuvat minusta pahaa ja jotenkin juonittelevat minua vastaan, ja tuntuu että olen koko ajan suurennuslasin alla. Asioilla tuntuu olevan jotenkin suurempi merkitys kuin ennen, en sanoisi että saan television tms. kautta mitään viestejä mutta tuntuu että olen viimeaikoina nähnyt joka puolella esim. televisio-ohjelmia ja lehtijuttuja psykooseista ja skitsofreniasta. Lisäksi saatan ajatella jotain ihmistä jota en ole nähnyt pitkään aikaan ja yhtä-äkkiä näenkin hänet. Nytkin viikonloppuna menin päivystykseen kun ahdisti tosi kovasti ja siellä oli nainen jota koira oli purrut. Tänään luin uutisia ja juuri siinä kaupungissa jossa sairaala on kuoli nainen infektoituneeseen koiranpuremaan. Mietin heti että nainen oli varmaan sama, ja tällaisia outoja sattumia tuntuu tulevan nykyään todella paljon. Lisäksi olen huolissani koska olen pienestä asti ollut jotenkin vähän outo, minulla oli pienenä paljon pelkoja ja myöhemmin sairastuinkin sitten sos. tilanteiden pelkoon ja paniikkihäiriöön.
Olen myös alkanut nähdä asioita sivusilmällä ja hämärässä jotkin esineet saavat uuden muodon. Esim. tänä aamuna hämärässä näytti siltä että vieressäni oleva ihminen oli kuollut. Lisäksi nään varjoja ja välillä nopeasti katsottuna ihmisten silmien muuttuvan kummallisiksi. Epätodellinen olo ei ole hävinnyt missään vaiheessa. Olen öisin alkanut välillä kuulla myös piipittävää ääntä jota muut eivät kuule.
Tuntuu ihan siltä että olisin kauhuelokuvassa koko ajan. Painajaisetkin välillä saattavat sekoittua todellisuuteen, en tiedä johtuuko tämä lääkkeistä vai muusta. Tänäänkin näin päivällä painajaista jossa eräs tuttavani sanoi häntä haastatelleelle henkilölle että ”en halua nähdä lasten ikkunoita” (siihen ei unessa kuitenkaan menty että mitä kamalaa oli lapsille tapahtunut) ja herättyäni tuo lause vain pyöri mielessäni pakonomaisesti ja pelotti ihan kamalasti.
Olen melkein alusta asti ollut varma että olen menossa psykoosiin tai minulla on skitsofrenia. Toivon että olen itsesuggestoinut nämä oireet itselleni ja jossain vaiheessa tämä loppuu, mutta en tiedä mitä muutakaan tämä voisi olla kuin skitsofreniaa.
Minulla on valtava pelko tulevaisuudesta, että en ikinä pääse pois tästä olotilasta ja menetän täysin hallintani, tulen hulluksi ja tapan ihmisiä tai itseni tai vastaavaa ja joudun loppuelämäkseni laitokseen jossa joudun elämään kamalassa ahdistuksessa ja harhojen piinaamana.
Hoitohenkilökuntani yrittää vakuutella minua ettei minulla ole skitsofreniaa, koska jos olisi niin en itse sitä tajuaisi, mutta mielestäni oireeni ovat sitä luokkaa että on ihme että he eivät tajua mitä on meneillään, ja se mitä on meneillään on skitsofrenia.
Miten voisin saada varmistuksen siitä mitä tämä nyt on? Voiko ihminen itse tajuta että hänellä on skitsofrenia? Mihin muuhun sairauteen oireeni voisivat liittyä?