Onko mulla ehkä alkoholiongelma
Mulla tuli tämä mieleen kun luin tukihenkilö Tompan vastauksen toisessa otsikkossa:
”Itse koen, että alkoholi on ongelma, jos sitä tarvitsee ottaa esim. 1-2 pulloa kaljaa lähes joka ilta. (miksi tarvitsee ottaa, miksi ei pärjää ilman?) Ongelma on myös se, jos alkoholia on otettava joka viikon loppu, että saa ”nollattua” viikon. Ongelmasta voidaan puhua myös silloin, jos alkoholia harvoin ottaessa tulee ongelmia esim. sammuu ( sotkee paikat oksennuksellaan tai ulosteillaan tai virtsallaan), rikkoo paikkoja, käyttäytyy väkivaltaisesti tai pelottavasti. ” (onkohan tämä lainaus sallittua???)
En juo lähes joka ilta, juon lähes joka perjantai-lauantai-ilta. Jos en ole maastossa vaan kotona, juon pari lonkkua ja naukkailen kossua jonkun verran. Jos olen vaeltamassa juon pelkkää kossua. mutta en paljon todellakaan. Jos lähen kavereiden kanssa kylille tai baariin, juon enemmänkin. Jos lähden serkun luo Hesaan, olen räkäkannissä perjantai-illan ja lauantaina juon krapulaan jotain. silloin monesti saattaakin muisti mennä ja yrjöt lentää. Lisäksi arkisinkin kun asiat menee persiilleen, käy mielessä, että nyt vedän kunnon kännit, vielä en ole niin tehnyt.
En minä mitään nollaa, osaan olla nolla ilman viinaakin. Mutta viinan avulla olen jotain muuta kuin nolla. Minä soitan yhdessä tyttöbändissa, enkä ilman paria rohkasulonkkua pystyisi soittamaan ollenkaan. Olisko ehkä sitten parempi etten soittaisi ollenkaan, enkä koskaan lähtisi muiden mukana baariin, mitä siellä selvänä tekisin. Pienessä kännissä osaan olla sosiaalinen, osaa sitä kyllä näköjään olla jos syön ahdistuslääkkeen.
Aina välillä mietin, että onko musta tulossa alkoholisti, sitten itselleni näytän, ettei ole ja olen täysin raitis koko kuukauden. Mutta yleensä silloin olenkin omissa oloissani, ihan hyvin niinkin viihdyn. Mutta sitten jo läheiset huolustuvat, kun olen liian paljon yksin.
Eli jos saisin rauhassa olla omissa oloissani, voisin kai olla aivan raitis. Mutta jos mun pitää olla sosiaalinen, niin tarvitsen viinaa.
Paljonko te muut käytätte viinaa ja onko se teille ongelma?