Moi kaikille!
Mun "oireilu" alkoi joskus kasilla, kun mä rupesin tavoittelemaan "täydellisyyttä", ja vaatimaan itseltäni ihan liikoja. Samoihin aikoihin isäni juominen alkoi pahentua selvästi, häntä yritettiin ohjata hoitoon, tuloksetta. Siskollani oli myös bulimia päällä (hän on mua 3 vuotta vanhempi, itse nyt 20v.). Olin silloin paljon omissa oloissani, kavereiden seura ei kiinnostanut enää samalla tavalla kuin ennen. Pakkomielteeni "täydellisyydestä" pahentui, lopulta en kokenut siitä enää mitään muuta kuin stressiä, ja pahaa oloa. Rupesin myös ajattelemaan "ihan älyttömiä", kuten nielemistäni ja kieltäni suussani, leukaani ym. Mulla oli tosi paha olo, itketti vaan. Myöhemmin ymmärrän että paha oloni liittyi paljon kotitilanteeseemme, siinä murrosiän sivussa. Vetäydyin yksinäisyyteen, ja koitin selvitä päivästä toiseen tuskani kanssa, jota en oikeen osannut pukea sanoiksi. Joskus itkin äidilleni, kuinka en osaa ajatella muuta kuin nielemistä enää, se oli aamusta iltaan mielessä. Ilmeisesti yritin sietää ahdistusta pakkomielteiden avulla. Silloin kaverini rupesivat seurustelemaan, ja käymään jossain kotibileissä jne. Mä yritin vaan vetää iloista naamaa, vaikka joskus muistaakseni joku kaverini kysyikin, että onko mulla kaikki hyvin, tai sitten että oon jotenkin muuttunut. Yritin vaan kierrellä ja kaarrella, koska ehkä syytin itseäni omasta olostani (?). En enää tuonut itseäni samalla tavalla esille, pidin itseäni rumana (vaikka ennen esim. siskoni oli ollut minulle aina kateellinen kun olen niin kaunis, muutenkin mua oltiin kehuttu ulkonäöstä, halusin malliksi jne.), ja oisin halunnut vajota vaan maan alle. Pelästyin kerran kun yksi kaverini sanoi että kasvoni on kaventuneet tms.Yritin vaan sönköttää jotain että eikä ole...Paha oloni näkyi siis ulos, vaikka yritin sen itse kieltää. Sen ikäisten oli ehkä vaikea yrittää saada mua avautumaan, kun en itsekään jostain syystä kyennyt puhumaan, vaan pidin kaiken sisälläni. Mäkin rupesin seurustelemaan (chatin kautta) parikymppisen jätkän kanssa (olin silloin itse 15v.), hain ilmeisesti jotain turvaa siitä ihmisestä, koska en ollut sen erityisemmin rakastunut. Halusin että mullakin oli vain joku, joka toisi jotain positiivista elämääni, ja "pitäisi musta huolta". En osannut oikeen avautua kenellekkään, en edes poikakaverilleni. Joskus saatoin itkeä pahaa oloani, mutta en saanut käsiteltyä sitä sen enempää, tunteet oli jotenkin ihan solmussa sisälläni. Kävin silloin terapiassakin jonkun aikaa, mutta en tiedä auttoiko se yhtään. Isäni jatkoi yhä juomista, meillä oli monesti sellanen tilanne kotona, että äiti haki avioeroa, mutta aina kuitenkin perui sen lopulta, ja isä lupasi taas kerran yrittää. Äitini ei siis juonut siinä mukana, vaan alkoi itsekin kieltäytyä alkoholista nähtyään isäni alasmenon. Se tilanne oli meillä vuosia. Siskoni parantui bulimiasta pikkuhiljaa, mutta oma oloni oli jäänyt jonnekkin unohduksiin, ilmeisesti koin että olin vain yksin, eikä mun tunteille/ajatuksille annettu tilaa, tai sitä ei yksinkertaisesti ollut alkoholistiperheessä. Kai äitikin tavallaan kesti enemmän kuin mitä sen olisi täytynyt. Äitini kuitenkin aina mietti, että miten pärjättäisiin taloudellisesti, jos ne eroais, miten isän kävis, miten meidän kävis ym. ym. Se oli VAIKEA tilanne!! Siskoni muutti pois kotoa kun hän oli 18v. (muistaakseni) poikaystävänsä kanssa. Itse jäin vielä katselemaan tilannetta, ja edelleen asun vanhempieni luona. Isäni on nyt ollut melkein puoli vuotta juomatta, mutta kyllä on ollut helvettiä. Joskus teini-ikäisenä ajattelin että lähden menemään, mut toisaalta kuitenkaan en ollut tarpeeks vahva, enkä silloin ois edes pystynyt lähtemään. Myöhemmin ehkä turvattomuuden tunteet on edelleen pitänyt mua kotona, vaikka se on toisaalta tosi paradoksaalista (tästä perheestähän se mun paha olo on saanut alkunsakin). Lukion vikalla sain paniikkikohtauksen, jonka jälkeen ajattelin sekoavani, eikä mikään palaisi enää ennalleen. Sain lääkityksen mutta oloni oli vieläkin hirveempi jotenkin, oli ihan outo olo. Ekan lääkkeen jälkeen kokeiltiin vielä kolmea neljää lääkettä, mutta aina aika sama fiilis. Zombiolo, mikään ei tuntunut oikeen miltään jne. En sit tiedä miten paljon se liitty masennukseen, mut oli jotenkin tosi lattea olo lääkkeiden myötä. Mä huomaan että mä edelleen eristäydyn aika paljon, jotenkaan en jaksa hirveesti pitää yhteyttä kavereihinikaan, koska mulla on tää "outo olo" päällä, en oikeen tiedä mikä mua edelleenkin vaivaa. Kai mä oon edelleen sitten masentunut. Käyn terapiassa kanssa (käynyt nyt pari vuotta jo, siitä paniikkikohtauksesta lähtien...) mut en tiedä miten paljon se on mua auttanut, tuntuu et mun on vaikea pukea sanoiksi mun oloa, vaikka aika avoin oonkin, ja oon kertonut esim. äidilleni ja siskolleni, miltä musta tuntuu, ja ne tietää aika pitkälle mun tilanteen tällä hetkellä. Muutamalle kaverille oon kans kertonut, ainakin sillon kun sain sen paniikkikohtauksen, ja kertonut myös masennuksesta jonkun verran, mut edelleen tuntuu et jotain osaa en pysty kavereille paljastamaan itsestäni, sen takia oon mieluummin näkemättä niitä. Tiedän itsekin että on aika kamalaa jossei pysty omille kavereille kertomaan mikä on olo, mutta kai mä oon niin pitkään esittänyt jaksavaa ja pärjäävää,että se on vaikea muuttaa sitä Yritän ainakin. Välillä en ees tiedä mitä sanoisin jos multa kysyttäis mikä mulla on. Ainakin musta tuntuu etten oo pitkään ollut kunnolla yhteydessä mun tunteisiin, enkä oikeen enää tiedä kuka olen, ja mitä haluan. Se on suurin ongelmani tällä hetkellä...mutta tällästä tällä kertaa, voimia kaikille!!🙂🌻: