Olen pian aivan yksin
Hei!
Olen opiskelija ja asun yhdessä pitkäaikaisen parhaan ystäväni kanssa. Hän on ollut pitkään masentunut ja omaa itsetunto-ongelmia sekä taipumusta epävakaaseen persoonallisuuteen. Aivan kuten minäkin.
Ongelma on, että tunnumme nykyään riitelevän jatkuvasti. Jonain hetkenä meillä voi olla hauskaa ja nauramme, mutta jos vähänkin alan pyöritellä silmiäni enkä jaksa jokaiseen juttuun reagoida, alkaa piikittely ja ”sä et varmaan pidä musta enää, voivoi. Kuolen varmaan yksin sitten…”. En enää pysy edes kärryillä aina toisen mielenjuoksussa… Minua syytetään ”antagonisoinnista” eli hänen pahaksi asettamisestaan, mutta tämä syytös tuli esille vasta sen jälkeen kun olin itse huomauttanut hänen tekevän sitä itse. Hän siis keksii mitä ihmeellisempiä juttuja, ja jos vain naurahdan ja sanon ei, niin ”mikset sinä ole kiinnostunut mistään mun jutuista, vihaatko sä mua noin paljon”. Yleensä kun en näistä suostu provosoitumaan, alkaa ”No mut miks sä oot noin herkkä, sä kyllä oot niin herkkä mut yrität esittää kovaa. Nomut hei en uskonukaa et sun älykkyydellä oisit tajunnu”. (Nämä nyt tosi kärjistettyjä lainauksia). En osaa ehkä selittää itseäni nyt tarpeeksi hyvin… Tuntuu ettei tätä voi varmaan edes moni tajuta…
Enkä sano siis, että itse olisin täydellinen… Olen vetänyt kännit ja metelöinyt kämpässämme (tosin niin on hänkin, mutta ylläri vaan mun tempauksista tulee vakavia asioita…) Olen kuulemma haukkunut hänet humalassa yms. Tosin välillä minulle on selvinnyt jälkikäteen, että kämppikseni on mulle värittänyt asioita mitä olen tehnyr humalassa enkä muista. Esim hän kertoi, että kerran kaksi jätkää olisivat olleet viemässä minua ties minne, mutta kaverini joka minut heidän seurastaan löysi kertoi tämän olleen pariskunta joka auttoi minua etsimään ystäviäni. Olen kännissä myös aloittanut riitoja muiden ihmisten kanssa, jolloin kämppikseni on vain hylännyt minut tai mennyt kolmannelle ystävällemme itkemään. Seuraavana päivänä haukkunut minut huonosta käytöksestäni. Jos hänelle on sattunut kommelluksia (esim meinannut lähteä yksin ilman akkua kännykässä uhkaavan narkkarin matkaan) niin se on ollut vain hauska juttu.
Meillä on tosiaan myös kolmas läheinen ystävä. Viime aikoina minusta on alkanut tuntua siltä, että minut työnnetään ulos porukasta. Taustalla on siis kämppikseni yksipuoleinen ihastus kolmanteen ystäväämme. En tiedä onko sillä ollut merkitystä, mutta joskus kun olen kolmannen ystävämme kanssa puhunut kahdestaan, kämppikseni on alkanut murjottamaan. Hänellä on myös ikävä tapa porukassa aina halu olla huomion keskipisteenä. Tästä minulle on syntynyt olo, että kaikki yhteiset tuttavamme (jotka myös ensin olivat minun ystäviäni) ovat alkaneet vain ihailemaan häntä ja minä olen se murjottaja jolla täytyy olla nyt itsekkäästi jotain hampaan kolossa kun en vain keksi mitään sanottavaa ja yritän vain hymyillä ja toivoa etteivät muut vihaa mua, kun silloin tällöin yritän puolustella itseäni kämppikseni huomaamattomalta piikittelyltä. Tällöin olen yleensä alkanut juomaan itseni liian humalaan.
Ongelma on myös se, että kärsin kotimme siisteystasosta jatkuvasti. Äitini on jo tämän takia menettänyt välinsä aivan totaalisesti kämppikseni kanssa, sillä hän on välillä yrittänyt tulla tänne siivoamaan ja viimeisin kerta näistä päättyi kovaan sanaharkkaan. Itse en jaksa aina siivota kahden ihmisen sotkuja yksin. Ei mikään kovin iso asia, mutta yli kaksi vuotta jatkuvasti tässä läävässä eläminen ei tee mulle enää hyvää… Mulla ei vaan ole voimavaroja muuttaa pois, ja olen varma sen päättävän ystävyytemme. Alle vuoden päästä olen luultavasti kuitenkin vaihtamassa kaupunkia. Kämppikseni taas on toistuvasti uhannut poismuutolla tai ”heittävänsä minut ulos”.
En halua menettää ystävää enkä tiedä mitä tehdä. Välillä luulen tulevani hulluksi kun epäilen itseni vain kuvittelevan kaiken piikittelyn yms. Kämppikseni on toisaalta joskus myös maininnut ohimennen pikkuveljensä kerran syyttäneen häntä omasta masennuksestaan, eikä kämppikseni suostunut tätä minulle avaamaan kovin tarkkaan. Äitinikin olisi minua muuttamassa täältä pois, mutten ole suostunut. Voinko olla vain paranoidinen? Olenko minä ollut koko ajan se kusipää? Olen ihan hukassa…