Minulla on ollut samoja tuntemuksia hyvinkin paljon (taidamme olla "samalta planeetalta"... 🙂). Tuollaisia ajatuksia minulla ei ole ollut ihan lähiaikoina, mutta esim. vuosi sitten paljonkin. Nuoruudenhan sanotaan olevan elämän parasta aikaa, mitä se ei minulle ole todellakaan ollut. Tai ainakin toivon niin, koska jos tässä on muka paras aika niin tulevaisuus se vasta huono on...
Minäkin mietin joskus että elämäni valuu käsistä kun vaan olen kotona ja pyöriskelen ongelmissani. Silloin kadehdin niitä jotka olivat joka viikonloppu riennoissa kun minä käytin viikonloppuni lähinnä tietokoneella olemiseen. Nyttemmin olen tajunnut että loppujen lopuksi juhliminen ja ryyppääminen ei tuo mitään "elämää", se on ennemminkin keino paeta sitä.
Mietitäänpä näitä nykypäivän teinejä... Jo 13-vuotiaat tai sitä nuoremmat aloittavat ryyppäämisen, joko omasta tahdostaan, koska halutaan olla niin "cool" tai porukan painostuksesta. Tunnen pari tapausta jotka aloittivat jo 12-vuotiaana. He olivat 15-vuotiaana sitä tyyppiä, joiden oli joskus vedettävä kännit keskellä viikkoakin. Viikonloppu ja juominen oli heidän elämänsä kohokohta.
Tämän ei ole nyt tarkoitus olla mikään saarna kenellekään... Jos joku tuntee että alkoholin juominen on hänelle ilo ja asia joka tuo elämään jotain hyvää, niin se on ok, en minä sitä halua tuomita. Mutta sitä en tajua kun monet hyvinkin nuoret ovat nykyään sitä mieltä, ettei ole elämää jos ei juo. En ole mikään absolutisti, mutten saa itse mitään iloa juomisesta. Olen sitä paitsi hauskempi tyyppi selvänä... 😀
Tuo "onko minulla elämää" on aina kovin vaikea kysymys. Kukaan muu ei voi määrittää, mikä on elämää ja mikä ei. Minusta siinä on kyse siitä, että tekee jotain mistä nauttii, eikä murehdi liikaa vaan antaa virran kuljettaa (joka on kyllä monille kuten minulle vaikeaa koska laitan aina kapuloita rattaisiin). Olen itse huomannut, että kannattaa tehdä epäitsekkäitä tekoja. Niillä on uskomaton vaikutus! Niinkin pienet asiat, kuin mummon päästäminen kassajonolla edelle, lantin heittäminen katusoittajalle, kehujen antaminen toiselle jne. antavat yllättävän hyvän mielen. Onhan se tietysti aina vaikeaa, varsinkin jos kovasti masentaa, mutta kun uskaltaa kerran, kynnys madaltuu koko ajan. Itse olen käyttänyt tätä päästäkseni eroon sosiaalisten tilanteiden kammosta. Kun opettelen puhumaan edes vähän vieraille ihmisille, pääsen pikku hiljaa pelostani ainakin väliaikaisesti.
Voi olla että masentuneiden ihmisten elämä meinaa kulua hukkaan, koska he eivät huomaa ympärillään tapahtuvia asioita ja näkevät kaiken harmaan verhon lävitse. Minun elämäni tuntuu ainakin usein hyvin synkältä, osittain siksi etten tiedosta valoisia asioita synkkyyteni tähden.
Elämään pitää kai vain opetella. Se on vaikeaa jos tuntuu ettei mikään luista, mutta siitä ei pidä ottaa stressiä. Toivottavasti sait tästä jotain apua tai muuten vain ajateltavaa lindsay. 🙂👍