Nuori, masennus ja elämä
Olen 16-vuotias lukiolaistyttö, jolla on todettu vasta masennus ja paniikkihäiriö, jotka ovat olleet jo yläasteen alusta lähtien. Käyn psykologilla kerran viikossa,mutta vaikka puhunkin siellä paljon itsestäni, menen aina ns. lukkoon, jolloin unohdan kertoa joitain asioita tai en osaa muotoilla niitä lauseiksi. Näistä esimerkkinä on itsetuhoisuus. Olen toki kertonut, että joskus ajattelen kuinka helppoa olisi nyt esim hypätä auton eteen jne. mutta kerroin myös luvanneeni äidilleni, etten yritä tehdä mitään pahaa itselleni. Tämän jälkeen psykologi tuntui vähättelevän masennustani ja ettei itsetuhoisuudesta ole siis mitään huolta. Äitinikin sanoi ettei usko minunn olevan masentunut, vaan mielelläni on jokin ”myöhäismurrosikä”.
Mutta nyt olen alkanut unohtaa lupaukseni ja pelkään etten pysty hillitsemään itseäni. Itsehillintäni on jo pettänyt monta kertaa ja olen saanut raivokohtauksia, joita sisarukseni ja koirani on joutunut kestämään. Tällöin huudan, potikin ja lyön, mutten ole vielä pahemmin vahingoittanut ketään, sillä järjen ääni on aina vähän pidätellyt nyrkkiäni.
Näiden lisäksi minulla on joskus hyvin masentunut ja paha olo, enkä pysty aina kestämään sitä. Tunteet heittelehtivät paljon; saatan alkaa itkemään keskellä päivää ilman mitään syytä. Olen alkanut kuvittelemaan yksinollessani ja harvemmin muiden seurassa olevani joku ihan muu. Silloin olen itsevarma ja kaunis muiden puolustaja. Juttelen myös mielessäni tuulelle. Niin tuuli on ystäväni, joka kumminkin pystyy puhumaan vain ollessani pihalla.
Eniten näistä kaikista kumminkin huolettaa koirani, sillä se on hyvin energinen tapaus, enkä tässä tilanteessa pysty tarjoamaan kaikkea tarvitsemaansa. Ruuan ja veden se saa joka päivä, mutta lenkille lähtö on vaikeaa, sillä pelkään saavani raivokohtauksen. Kerrankin minulla oli kavereita ja päätimme mennä lenkille koirani kanssa. Koira kumminkin hyppi ja veti, mikä on ymmärrettävää harvojen lenkkien takia, mutta minulla meni hermot. Riuhdoin hihnaa, tiuskin koiralle ja pari kertaa läimäisin. Eihän tämä vaikuttanut muuten kuin huonompaan suuntaan, joten lenkki jäi..
Nykyään olen myös alkanut pelätä minulle ennestään mukavia asioita. Ennen rakastin pimeää, mutta nykyään kammoan sitä etenkin yksin ollessani. Koulussa saan paniikkikohtauksia ja pelkään väkijoukkoja.
Osaako kukaan auttaa? Jos elämä on aina tällaista, en tiedä tulenko kestämään sitä.