Vai oonko? Ehkä ensimmäistä kertaa koko elämäni aikana tuntuu että voin hyvin. Siis enhän mä vieläkään terve oo, mutta sinne päin. Vielä tulee huonoja päiviä, mutta ne kuuluu paranemiseen ja elämään.
Elämä on jo monta vuotta tuntunu ylivoimaiselta, liian raskaalta ja vaikeelta mulle. Arkiset asiat on tuntuneet kaatuvan niskaan, tuntunut etten mitenkään voi selvitä. Oon halunnu tappaa itseni jo monta vuotta, mutta en oo uskaltanut tehdä sitä. Itsetuhoinen oon ollu kauan.
Luulin että on normaalia että kaiken tekeminen, koulussa käynti, siivoaminen, kavereiden tapaaminen jne, on ponnistelujen takana. Että kaikki tuntuu raskaalta.
Jouduin tai pääsin sairaalaan tammikuussa. Olin siellä kaks kuukautta. Sinä aikana tapahtui muutos. Yli puolet ajasta kaikki tuntui edelleen raskaalta ja ahdistus oli mun ”normaalitila”, en tiennyt muusta. Lääkitystä muutettiin moneen kertaan. Viimein vaihdeettin toiseen sekin lääke, joka oli ollut mulla yli vuoden. Sitten ”napsahti”. Itsetuhoiset ajatukset hävisi, alkoi tuntumaan ”kirkkaammalta”. En tiedä johtuiko lääkkeen vaihdosta vai mistä, mutta samaan aikaan se tapahtui. En edes melkein tiennyt että ilman itsariajtuksia voi olla, en osannut edes kuvitella mitä on olla ilman niitä. Se vaikuttaa tosi paljon ihmisen olemukseenkin. Enää ei tunnu siltä että pitää tappaa itteni jos mokaan tai on tiedossa jotain pelottavaa. Tuntuu oudota ja ehkä vähän vieraalta, mutta silti ihan hyvältä.
Olin tosi koukussa niihin ajatuksiin ja viiltelyyn. Tai oikeastaan ne ajatukset oli mulle pakkomielteisiä. On helpompaa ilman niitä. Pelkään että milloin ne tulee takaisin ja milloin romahdan. Ne ajatukset on aina ollu se ”takaportti” jos ei enää jaksa. Nyt pitää opetella muita keinoja selvitä. Se ei oo helppoa ja se vie aikaa. Pitää opetella normaalia elämää, jota mulla ei oo ennen ollu. Onneks muutin pian sen jälkeen kun pääsin sairaalasta niin pääsin aloittamaan puhtaalta pöydältä.
Haluan rohkaista kaikkia jotka taistelee samanlaisten asioiden kanssa. Tiedä kyllä miten paljon ”rohkaisupuheet” voi ärsyttää, mutta nyt oon ihan itse kokenut, että voi tapahtua muutos parempaan. Ei kannata yrittää itsaria saadakseen hoitoa, niin mä tein. Apua voi saada muutenkin.