Moi! Itselläni on ihan samanlaisia 'ongelmia'.
Oon 14-vuotias, joten tää riippuvuus vaikuttaa myös mun koulunkäyntiin.
Heti kun tuun koulusta, menen suoraan tietokoneelle.
Tää johtuu varmana siitä, ettei mulla ole ollenkaan ystäviä eikä oikein muuta tekemistä.
Mulla on internetistä 2 hyvää (&ainoata) kaveria joten onko sillä väliä olenko mä niiden kanssa irl vai näin netissä?
Tiedän että pelaamista pitäisi vähentää, tai ainakin laittaa rajat pelaamiselle.
Esim. olen liian pitkään illalla tietokoneella.
Samanlaisen ongelman omistajana mun on paha tulla neuvomaan mutta voin ainakin yrittää!
Jos haluat vähentää tai siirtää pelaamista, kirjoita tehtävälista.
(Tämä toimii siis jos olet koululainen)
Kun tulet kotiin, ensimmäisenä mahdollisesti syöt ja teet heti läksyt pois alta.
Sen jälkeen voi asettaa itsellesi vapaa-aikaa esimerkiksi kahdeksi tunniksi.
Kahden tunnin kuluttua sinulla on taas vaikka tunti aikaa tehdä muita juttuja, kuten siivoaminen ja muut mahdolliset kotityöt.
Päätät tarkasti kellon ajat kunakin päivänä ja noudatat niitä tarkasti.
Suljet tietokoneen tarkalleen samaan aikaan illalla joka päivä, esimerkiksi kello 19.30, etkä avaa sitä enää sen jälkeen.
Käy vaikka lenkillä jotta saat muuta ajateltavaa, eikä koneelle menon houkutus kasvaisi. Lenkkeillessä tulee lisää ruokahalua ja unikin voi tulla paremmin.
Kunnon yöunet on nukuttu, ja jaksat taas seuraavana päivänä lähteä kouluun ja energiaa riittää koulun jälkeen läksyjen tekoon. Sitten on vapaata monta tuntia!
Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty!
Mutta jos onnistut, aikataulu jää sinulle tavaksi, kuten sinulla nyt on tapana pelailla liikaa.