Hei. Aloitan näinkin iloisella toteamuksella kuin että helvetti ovat toiset ihmiset. Tätä Sartren lausetta olen pohtinut ja kirjoittanut moniin paikkoihin, viimeksi psykologian esseeseen ryhmätyöstä. Ongelmani on vain se, etten ymmärrä, miksi näin ajatteleva ihminen kaipaa niin katkerasti toista ihmistä lähelleen.
Olen siis 16-vuotias poika, lukion ensimmäisellä. Vielä yläasteella minulla ei ollut mitään vaikeuksia siinä, etten ollut ikinä seurustellut. Ajattelin, että kyllä lukiossa ”tärppää”. Eihän kissa karvoistaan mihinkään pääse.
Pari kuukautta sitten paras kaverini alkoi seurustella. Vaikka hän viikko sitten jo erosi, olen silti yrittänyt hammasta purren kestää. Pahinta oli se, ettei hän tuntunut tajuavan, miltä minusta tuntuu, vaikka yritinkin puhua. Minusta tuntuu paikoittain niin pahalta, että haluaisin karjua hänelle päin naamaa. Hän sanoi, ettei aio pysyä kauaa sinkkuna. Toisilla on varaa valita.
Tiedän kyllä suunnilleen mistä johtuu, etten seurustele. Nimimerkkini mukaan olen kyyninen ja skeptinen. Kaverini ovat joskus ärsyyntyneet siitä, että annan heidän kuulla siitä että olen niin hyvä koulussa. Yksikin kaverini sanoi minulle suoraan omaavani narsistisia piirteitä. Niin, kukapa haluaisi tällaisen itsekeskeisen ihmisen kanssa viettää aikaansa. Kaiken lisäksi olen aina vain omaa mieltäni, en kykene kompromisseihin.
Tuntuu, että kaikilla kavereilla on tyttöjä vaikka kuinka paljon, joille edes puhua. Minulla on elämäni aikana ollut kaksi tyttöä, joiden kanssa on voinut puhua. Ja toiseen kun olin ihastumassa, hän murskasi sydämeni.
Kuuntelen juuri CMX:n Linnunrataa, jossa lauletaan: ”Pian, sano minulle pian, että vielä on aikaa.” Minä olen niin kärsimätön, etten jaksa odottaa. Koko aika tuntuu pahemmalta. Mutta en itke. Olen siihenkin liian kyyninen.