Miten auttaa ystävää selviytymään?
Olen seurannut foorumia ja jonkin aikaa, mutta nyt tarvitsen itse apua, Teidän apua.
Ystäväni on kärsinyt syömishäiriöstä jo n. 3 vuotta ja sen seurauksena masennuksesta. Hän on käynyt terapeutilla ja syönyt masennuslääkkeitä mutta lopettanut molemmat koska on koennut ettei niistä ole hänelle apua, vaan ennemminkin haittaa. Muuten hänellä meneekin erittäin hienosti: hän opiskelee yliopistossa, hänellä on kavereita ja aluillaan oleva suhde, hänen perheensä tukee häntä taloudellisesti (merkittävästi!) ja rakastaa häntä. Ongelmana kuitenkin äiti joka on huomautellut ystävälleni syömisestä.☹️
Välillä on ollut helpompaa ja elämä on hymyillyt, mennyt jopa todella hyvin!🙂 Mutta sitten taas parissa päivässä mielialat vaihtuvat täysin.😭 Nyt ollaan tultu jälleen siihen tilanteeseen, ettei mikään kiinnosta, kaikki tuntuu pahalta ja haluaisi vain jäädä sänkyyn makaamaan koko päiväksi. Kun kysyn ystävältäni että mikä tuntuu pahalta niin hän ei osaa vastata. Täydellinen tyytymättömyys omaan vartaloon pahentaa oloa entisestään.Viimeksi tavatessamme hän sanoi ajatelleensa taas pelottavan paljon kaiken tämän lopettamista.😞
En tiedä lainkaan kuinka minun tulisi toimia ja mitä tehdä. Siksi tarvitsenkin Teitä. Mitä haluaisitte ystävänne sanovan/tekevän tällaisessa tilanteessa. Minkä olette koenneet itse hyödyllisimmäksi apukeinoksi? Kuinka auttaa niin ettei omat voimat lopu? Olen aivan neuvoton!😯🗯️