Mistäköhän tässä on kyse?
Noniin…Yritän kirjottaa mahdollisimman selkeesti ja monipuolisesti, että saisitte jonkun kokonaiskuvan tilanteestani…
Eli oon ollut työttömänä tän vuoden alusta saakka irtisanouduttuani edellisestä työpaikastani. Sain syksyllä 2004 paniikkikohtauksen, tai sellaiseksi sitä kuvailin lääkärille. Musta tuntui että sekosin päästäni, tosta noin vaan, parissa sekunnissa. Sain siihen Cipralex- nimisen lääkityksen. Jonkun ajan kuluttua lääke rupes kuitenkin väsyttämään tosi paljon, enkä oikeen muistaakseni nukkunutkaan hyvin. Olo oli jotenkin tosi tuskainen ja lamaantunut koko ajan. Osittain varmaan johtui masennuksesta mutta lääke todella turrutti mua.
Jatkoin kuitenkin lukion loppuun, vaikka kävi mielessä että olisin keskeyttänyt sen, koska olin niin hukassa sen kohtauksen jälkeen itseni kanssa ja oli kirjoituksiin luettava jne. Kuitenkin päätin kirjottaa ja suorittaa lukion loppuun. Aloitin lääkkeen kanssa samoihin aikoihin terapian, mutta varsinainen lyhytterapiani alkoi vasta ”normaaliterapiaistuntojen” jälkeen.
Sen kohtauksen jälkeen musta tuntui että jotenkin minä ihmisenä olin ”ei mikään, ei kukaan”…Tuntui kuin kaikki aikaisempi elämäni olisi pyyhitty pois elämänkartaltani. Nyt myöhemmin tässä oon alkanut miettimään, kun oon lueskellut päiväkirjojani menneiltä vuosilta, että jospa mulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö tai jokin persoonallisuushäiriö, tai sitten olen ”vain” läheisriippuvainen.
Joku tässä kuitenkin mättää tälläkin hetkellä, koska en koe saavani itsestäni mitään irti, ja töihinmeno jotenkin pelottaa mua. En oikeen enää tiedä mitä juttelisin esim. kavereideni kanssa eikä hekään varmaan tiedä mitä mun kanssa juttelis. Yhä harvemmin oon tässä viime aikoina soitellut niille (muutamalle kaverille…), koska mietin vaan jatkuvasti, oonkohan ihan kunnossa yms.
Se miks epäilisin kaksisuuntaista (siis sitä kakkostyypin…) johtuu siitä että viime vuosina mielialani on todellakin heitelleet, ja tuntuu että varsinkin ennen sitä ”paniikkikohtausta” olin lähes aamusta iltaan ”meno päällä”, ajattelin että elämästäni tulee upea ja pystyn mihin vaan. Kuitenkin jossain sisimmässäni tajusin etten kyllä tunne itseäni, ja se ajattelutapani oli ”virheellinen”. Nyt oon kuitenkin menossa (toista kertaa) psykiatrian erikoislääkärille. Viime kerralla hän kirjoitti mulle Cymbalta nimisen lääkkeen. Hän kun kuunteli minua, oli sitä mieltä että kohdallani voisi olla jonkinlainen riippuvainen luonne. Isäni on alkoholisti, tosin nyt ollut juomatta lähes puolisen vuotta (yhtä repsahdusta lukuunottamatta…).Päiväkirjoistani mitä oon lukenut, niin uskon että oon jo pidemmän aikaa ollut vähintäänkin masentunut.
Mutta siis, tosiaan, lopetin silloin lopulta sen cipralexin ja sen jälkeen vielä kokeiltiin pari muuta ssri-lääkettä, mutta aikalailla samoin tuloksin. Kuitenkin musta tuntui tavallaan koko ajan siltä etten ole päässyt eteenpäin siitä tilanteesta mikä oli sillon alussa, vaikka olin käynyt terapiassakin siinä jo jonkin aikaa. Mulla on koko ajan sellanen ”kutina” että tässä on jotain muutakin!? Mutta en ole varma, mitä. Psykiatri tehköön diagnoosinsa sitten mut jotenkin tää on vaan tosi epämääräistä ja ahdistavaa kun ei tiedä kuvitteleeko/liioitteleeko joitain asioita vai onko oikeesti jotenkin sairas!? Ainakin mulla on aina ollut aika hyvä mielikuvitus, ja välillä saatan suurennella tai tehdä asioista monimutkaisempia, tai ”jännempiä” mitä ne oikeesti on…Mutta tuskin haluisin olla tässä olotilassa jos ihan kunnossa olisin..??
Jos jollain on jotain samantapaista niin ois tosi kiva jos kommentoisitte jotenkin tai kertoisitte oman tarinanne, kiitos!🙂🌻