Minun elämäni tarinaa
Pitkä tarina? Niin sehän on vielä keskenkin.
19 vuotiaaksi elänyt ja joskus tämä aika näytti kaukaiselta.
Minua kiusattiin. Katsoin linjaauton ikkunasta, samalla paikalla ja samassa asennossa, kuusi vuotta elämästäni.
Pelosta jäykkänä. Joskus minulle sanottiin jotain enkä sieltä päässyt pakoon. Kovasti tahdoin.
Pakenin aina. Pakenin erityisluokkaan, jossa ihmisten ennakkoluulot minusta vahvistuivat.
Olin vammainen. Tai niin minusta sanottiin. En itse enää lopulta tiennyt mitä olen, koska ihmisten käsitykset muovaavat
ihmistä. Ja minä olin siinä iässä jossa ihminen kehittyy omaksi itsekseen.
Niin, minusta tuli kuitenkin toisten kuva. Jokainen sai tehdä oman sanallisen kuoppansa minun henkiseen hahmooni.
Minua inhottiin. Syytä en vieläkään täysin tiedä. Koska olin hiljainen. Koska olin kuitenkin saanut perushahmokseni ujon, ”nörtti”-lapsen karikatyyrin, sen savihahmon jota muut sitten saivat muokata.
Opettajat tuskin parempia? Muistan käveleväni kuudennella luokalla luokkaretkellä ulkona. Takaani kuuluu solvaus. Olen Pöljä.
Opettaja tokaisee siihen: Hei, eivät kaikki ole yhtä älykkäitä kuin muut.
Hän oli minusta siis samaa mieltä?
Yläasteella he ainakin yrittivät ymmärtää. Siellä pääsin psykologin vastaanotolle. Ensimmäisellä kerralla pystyin vain itkemään. Koko tunnin.
Mutta tahdoin apua. Olin nörttilapsi joka oli viksu. Tajusin että olen täällä jotakin hämärää tarkoitusta varten.
Pimein aika tuli silti peruskoulun jälkeen. Olin yksin kotona, tai yksinäisyydessä ihmisten keskellä.
Ajatuksia siitä miten elämä nyt on tullut siihen lopulliseen pisteeseen. Ja yhden jos toisenkin kerran se oli loppua lähellä.
Mutta kukaan ei tiennyt oikeasti kuinka lähellä olin tehdä sen päätöksen.
Eivät vanhempanikaan. He joivat viinaa. He huusivat ja ovat huutaneet niin kauan kuin minä, siskoni (34v), ja veljeni (32v), olemme olleet olemassa. Niin, he rakastavat selvinä, mutta juovuksissa se on jotain muuta.
Jos oma äiti haukkuu, kuinka voi uskoa itseensä? Se josta olen tullut, sekin kieltää minut..
Mutta lopulta, minulla oli vain mahdollisuus loppua tai tulla turraksi kaikelle. En enää kulkenut ajatellen, vain ajatuksissani kuljin.
Minulla oli musiikki. Ja löysin runouden.. Niinhän sen täytyi käydä.
Löysin ystäviä. Ihmisiä jotka välittivät, ja käänsivät elämäni sekaisin. Voinko minä olla oikea ihminen? Osaanko minä sanoa että rakastan?
Osaan. Minä osaan kirjoittaa. Minä osaan säveltää musiikkia. Osaan olla itseni.
Se ajatus tuli silloin, ja vaikka sen olenkin sen jälkeen yrittänyt kieltää, se ei katoa.
Pääsin pois kotoa, opiskelemaan. Erityisoppilaitokseen. Pääsin pois omista kahleistani ja muiden kahleista.
Minä aloin muovata itseäni.
Se on yhä kesken, mutta jos tahdotte tietää, niin minä tahdon elää. Oikeasti. Itsenäni.
Minulla on paniikkihäiriö, ja masennuskohtauksia. Mutta en niitä kiellä. Ne ovat minä. Ja minä elän.
Pieniä runojani voitte lukea osoitteessa rakkausrunot.fi, siellä nimim. Ostwind.
Voikaa hyvin. Ehkä tämä pieni tarina kosketti. Toivon niin. Siitä piti kertoa, nyt kun pystyin sen tekemään.