mamma66 kirjoitti 1.4.2011 16:15
Hei!
Näin äitinä ja juuri lapseni saattaneena psykiatrian osastolle pakkohoitoon haluaisin kysyä esim. Sinulta sivustakatsoja...Miksi et halua vanhempiesi tietävän?
Itsen olen tyttäreni takia potenut syyllisyyttä, että miksi lapseni ei ole kertonut minulle asioista mitkä häntä painaa....
Hän sanoo, että haluaa suojella minua. Mutta tämä tuska, joka minulla nyt on...on pahempaa tietää jälkeenpäin. Haluaisin ymmärtää!?
Olen pahoillani että olet joutunut kokemaan tuollaista. Sitä ei toivo kenellekkään. Rankkaa se on niin läheiselle kuin henkilölle itselleen.
Ensimmäiseksi kuitenkin sanon, että älä pode huonoa omaa tuntoa, että miksei sulle ole puhuttu. Se on ollut sun lapsesi oma valinta, jonka hän on tehnyt jonkun syyn nojalla. En usko että se on sinun vikasi.
On turha miettiä mitä olisi voinut tehdä aikaisemmin. Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta tulevaisuuteen voi vaikuttaa. Tärkeintä onkin nyt tukea ja olla läsnä. Yrittää kertoa mahdollisimman paljon kuinka paljon hänestä välität ja että haluat auttaa. Voithan pyytää anteeksi ettet ehkä ole ollut niin paljon tukena kuin olisit voinut, mutta ethän voinut tietää kun ei hän sinulle kertonut.
On vaikeaa pysyä lujana kun kuulee asioista yhtäkkiä. Pitäessäsi huolta lapsestasi, muista pitää huolta myös itsestäsi. Asia on vaikea, joten katso että myös sinä saat apua. Kukaan ei jaksa moista asiaa käsitellä yksin. Eikä sinusta ole paljoa apua, jos murrut itsekkin yrittäessäsi liikaa. Onhan lapsesi nyt hoidossa, joten voit hieman huokaista helpotuksesta, apua on saatu. Kaikki kyllä järjestyy. Se vie aikaa ja voimia, mutta on varmasti sen arvoista. Älä pelkää siis itsekkään hakea apua kun tuntuu pahalta. Vertaistuki on varmasti tälläisessa tilanteessa hyvinkin toimivaa. Mm. täältä löydät varmasti ihmisiä joilla on samanlaista tapahtunut. Jos ei sopivaa keskustelua löydy, niin tee itse sellainen.
Nyt yritän omalta kohdaltani selventää, että miksi asiat ovat niinkuin ovat:
Oma kokemukseni asiasta: Haluaisin, mutta en vaan voi.
Mulla on hirveän huonot välit vanhempiin. Heillä on ollut riitoja useita useita vuosia ja olen jotenki saanut sellaisen päähän piston, etten halua rasittaa heitä yhtään enempää. Ja heillä on aina ollut omat asiansa, joten miksi heitä kiinnostaisi kun on niin paljon huolia muutenkin.
Nythän mun vanhemmat eros, eivätkä enää riitele. Rahat ovat kuitenkin todella tiukalla enkä halua kitistä omista fiiliksistäni kun heillä on omiakin ongelmia. Isälle on huono puhua mitään, koska hänellä on erittäin typeriä asenteita ja oon aina ollut sitä mieltä että isän mielestä itkeminen on säälittävää. Se myös herkästi puhuu asioista eteenpäin joten en luota tarpeeksi. Eikä hän ymmärrä..ollut hänellä niin erilainen lapsuus. Ja kyllähän se alkoholi vaikuttaa aika paljon. Miten luottaa ihmiseen joka vaan juo perheensä? Kyllä mä kuitenki tajuan ja nään kuinka paljon sitä sattuu, kun se näkee et mun on paha olla. En mä kuitenkaan voi sille mun asioista puhua, ne ei kuulu sille. Ei oo koskaan kuulunut.
Äidille en myöskään voi puhua. Sillä on ollut niin vaikeaa isän juomisen takia ja kaiken näköstä työuupumista, nii en halua senkään niskaan enempää kaataa. Se näkee kyllä mun läpi ja joskus sanonutkin ihan suoraan että kyllä se tietää ettei kaikki ole ok, mutta ettei voi auttaa jos en anna. Ja en mä anna. Ku mun asiat ei kuulu sille. Joskus ala-asteella kun olisin halunnut puhua tunteistani ym asioistani, niin äiti sanoi aina ettei ehdi tai jaksa. Niimpä mä lopetin edes yrittämästä. Enkä mä tänä päivänäkään koe tarvetta sille kertoa.
Joskus suuttuessani huudan ja mesoan, sanon asioita joista heil ei oo ollu aavistustakaan. Olen mm. huutanut että eivätkö he tajua että mä haluaisin vaan kuolla ku täällä on niin paska olla ja mikään ei tunnu hyvältä. En koe mitään tarvetta enää hengittää ja en onnistu missään. Onhan niide ilmeet ollu näkemisen arvoisia.
Mä en halua syyttää mun vanhempia huonosta kasvatuksesta, ei tää siitä johdu.
Meillä ei vaan puhuta tunteista. En oo sitä oikein koskaan osannut enkä osaa nytkään. Eikä meillä pyydetä anteeks, ikinä missään tilanteessa. Kiitoskin kuuluu niin harvoin, että toisinaan yllättyy todella kun sellaisen sanan kuulee. Eikä vanhemmat oikeastaan voi estää jos masennus ym on tullakseen. Vaikka mun porukat oiski kuunnellu mua enemmä nii en usko et se olis auttanu. Siihen liittyy kuitenkin niin paljon. Ja itsehän suljin heidät ulkopuolelle, tiedottomuuteen mun olosta. Turha niitä syyllistää kun itse heidät ajoin pois.
Ja se on sitä suojelua. Mä halusin vaa et mun porukat olis onnellisia. Yritin suoriutua koulusta niin hyvin ku pystyin. Podin useasti huonoa omaa tuntoa ku en tehnyt kotitöitä. Mutta kun en vaan jaksanut. Ja kaiken salasin. En itkenyt heidän nähden. Jos viilsin, niin tein sen niin etteivät he saa tietää. Rääkkäsin itseäni lenkkeilyllä ja rajoitin syömistäni, kaikki niin etteivät he huomaisi. Halusin olla parempi, kelvata heille.
Mä toivon että pystyn vielä jonakin päivänä puhumaan heille, niinkuin tulisi voida. En kuitenkaa usko että niin käy, joten en ainakaan pety jos en siihen ikinä kykene.
Se maailma missä mäkin olen käynyt, on yksinkertaisesti liian raaka kerrottavaksi. Mitä he voisivat tehdä, jos sanoisin että olen itkenyt itseni uneen satoja kertoja, koska tunnen olevani lihava, mitätön ihminen, josta ei ole mihinkään.
Kuinka voisin kertoa heille että olen raapinut jalkaani sanoja ja ollut kuin toisessa todellisuudessa sillä hetkellä.
En voisi kertoa että olen juoksuttanut itseni niin väsyksiin, että olen kotiin tullessa nukahtanut, koska olen niin uupunut. Kuinka selität omalle äidillesi, että haluat kuolla. Ettei millään ole mitään väliä ja pelkkä herääminen on kuin iskisi puukolla itseään useita kertoja.
Ei sellaista voi omalla vanhemmalle kertoa. Se on oma salaisuus. Vähän kuin bulimikko salailee oksentelua, salailee masentunut oloaan. Pitihän minun olla parempi, pärjätä, mutta epäonnistuin. Kuka kertoo epäonnistuneensa ? Ei kukaan. Tässä maailmassa kehutaan vain onnistumisesta, siksi peitämme sen mitä häpeämme, vaikkei siinä häpeämistä olisikaan.
Ja tiedän että vanhempani miettivät varmasti samoja asioita kuin sinä: miksi hän ei koskaan puhunut pahasta olostaan? Olenko niin huono kasvattaja ? Mitä olen tehnyt väärin ? ym. Se ei kuitenkaan johda mihinkään, itsensä syyttely. Toivon että vanhempani sen tietävät.
Näistä psykologi käynneistä tietää äitini. Isälle en ole vielä kertonut..tuskin kerron pitkään aikaan. Mutta ei äitikään tiedä kuin että käyn siellä kerran viikossa juttelemassa. Eikä hän ole kysellyt, kun tietää etten halua kertoa.
Hyvin paljon voimia sinulle ja jaksamista lapsellesi. Kaikki järjestyy kyllä, vaikka ei siltä välttämättä tunnukkaan. Älä syytä itseäsi ja muista ettet ole yksin ongelmasi kanssa.