milloin ammattiapua ?
Olen pitkän aikaa pohtinut, tulisiko minun hakea ammattiapua 😐
En osaa määritellä, että olenko todella sen avun tarpeessa vai ovatko ongelmani ns. liian pieniä. Kynnys avun hakemiseen on suht suuri, sillä olen niitä ihmisiä jotka tyynesti toteavat, että on sitä ennenkin pärjätty.
Vanhempien avioero, se että en hyväksy itseäni ja ajoittaiset ns. masennus kaudet ovat suurin syy avunhakemiseen. Myös syömisen kanssa on joskus ollut ongelmia, enkä tunnu sopivan omaan kehooni. 🤔
Pari vuotta sitten minulle todettii lievä masennus. Kävin puhumassa asioista kuraattorin kanssa ( parin kk ajan) ja osalta se auttoikin, mutta loppu vaiheessa aloin kyllästyä sen uteluihin: aloin valehtelemaan että kaikki hyvin. Hetken se auttoi, mutta nyt on taas vaikeaa. ☹️
Itse olen erittäin huolehtivainen ja kuuntelen mielelläni muidenki huolia 🙂, toisinaan liikaakin. Olen myös tukihenkilönä eräälle anorektikolle ja se ottaa joskus koville, en kuitenkaa voi luopua siitä, sillä tiedän miltä tuntuu jäädä yksin ongelmien kanssa.
En myöskään osaa ns. kaataa ongelmiani toisten niskaan, sillä tiedän että ystävilläni on muutenki huolia. Toisinaan heidän kanssaan kyllä juttelen ja se auttaa. Äitiin ja isään ei ole niin läheisiä välejä, että heille voisin jutella. 😞
Mietinkin, että kuinka ns. vakavia ongelmia pitää olla jotta tulisi hakea apua ? 😐
Periaatteessa pärjään näinkin, mutta joskus edes ajatus siitä että joudun aamulla heräämään ja nousemaan ylös ihmisten ilmoille tuntuu hyvin raskaalta.
En ole itselleni ns. vaaraksi vaikka olenkin _joskus_ viiltelyn kaltaisesti ( en teräesineillä, vaan kynsillä) ’rankaissut itseäni’. 🤔
Pahempaan ei ole pelkoa, sillä pelkään kuollakseni veitsiä ja kaikkea muuta terävää joka voi vahingoittaa ihoa, ristiriitaista..tiedän.
Missä vaiheessa itse olette hakenee apua ?
Monesti harkinnut psykalle menoa, mutta jäänyt ajatuksen tasolle.
Tarvitsisin oikeaa välittämistä ja huolenpitoa, sitä tunnetta että jotakuta oikeasti kiinnostaa miten mulla menee ja miltä musta tuntuu.
Olen vasta 17 vuotias, joten en tiedä voinko saada apua ilman että vanhempani saisivat tietää ? Se ei ole ongelma, mutta mielelläni en omasta huonosta tilanteestani heille kertoisi, kun on heillä tuo avioerokin vireillä ja muuta hankaluuksia.
Kuinkahan paljon esim. psykalla käynti tulisi maksamaan ?? 😮