Miksi minä teen näin?
Hei! Tämä on ensimmäinen kerta kun kirjoitan tänne. Olen lukenut monia viestejä täällä ja ne saavat minut jaksamaan. Olen kärsinyt masennuksesta n. 3.5 vuotta nyt. En tiedä mikä siihen ajoi, mutta suurin syy oli ylä-asteen ensimmäisen luokan jälkeen, kun paras ystäväni muutti Helsinkiin. Aluksi juttelimme usein sen jälkeenkin, mutta sitten se loppui. Sen jälkeen en ole osannut luoda uusia ihmisuhteita, kaikista yrityksistä huolimatta.
Harrastusten kautta olen saanut vain pahaa mieltä kiusaamisen ja muun takia. Tällä hetkellä kamppailen kaksoistutkinnon kanssa. Muuten kaikki meni todella hyvin, mutta tunsin oloni aivan yksinäiseksi. Lopulta ahdistus oli liian suuri ja viime vuoden elokuussa aloitin viiltelyn. Olin sinä hetkenä tutustunut netissä muutamaan ihmiseen. En arvannut sillä hetkellä, että heistä tulisi parhaimmat ystäväni ikinä.
Asiat johtivat toisiin ja olin taas aivan maahanlyöty ja tuskissani itsetuntoni kanssa. Olin miettinyt asiaa pitkään ja eräänä päivänä sanoin hyvästit ystävilleni netissä. Olin päättänyt päättää päiväni. Muistan kyseisen illan kuin eilisen, lähdin kotoa itkien. Saavuin sillalle ja kiipesin kaiteen toiselle puolelle ja olin selinpäin siltaan. Mieleni teki vain päästää irti ja hyvästellä paha maailma. Jokin sai minut pitämään kiinni ja suutuin itselleni, kun en pystynyt päästämään irti. Menin takaisin kotiin ja yritin viiltää ranteeni auki, mutta en pystynyt siihenkään. Viilsin pahat jäljet vasempaan käsivarteeni ja kadun sitä vieläkin.
Olin muutaman päivän yksin, enkä puhunut kellekkään. Koulussa piti teeskennellä hyvää ja mallikelpoista opiskelijaa. Lopulta uskaltauduin puhumaan ystävilleni jälleen ja pyysin heiltä anteeksi. Kerroin heille tilanteeni ja he olivat niin kannustavia ja tukevia. He ymmärsivät tuskani ja ilman heitä en olisikaan tässä kirjoittelemassa.
Tuli päivä tämän vuoden maaliskuussa, jolloin tapasin heidät ja he hyväksyivät minut omana itsenäni. En ollut koskaan tavannut niin mukavia ihmisiä. Ihmisiä, joihin saattoi luottaa. Se piristi elämääni aivan kummasti ja sain uutta puhtia elämääni.
Mutta nyt jostain syystä, aloin tuntemaan etten ole tarpeeksi hyvä ystävilleni. Pidän heitä liiän hyvinä minulle ja luulen, että heidän olisi vain paljon parempi ilman minua. Tällaista hankalaa maanvaivaa, joka vain osaa tuoda ongelmia ihmisten elämään. Olen myös alkanut vihata itseäni kyseisen asian takia. Minusta on tullut väkivaltaisempi ja joskus itsekin säikähdän valtavaa raivoani. Niimpä n.2.5 viikkoa sitten kerroin heille, etten ansaitse niin hyviä ystäviä kuin he ovat. Poistin heidät kaikki ystävälistaltani ja toivon nyt vain, että kuolisin. Rukoilen Jumalalta joka päivä, että saisin aivosyövän tai jotakin muuta vaivaa, ettei minun tarvitsisi itse tehdä itselleni mitään. Rukoilen myös, ettei ystävieni tarvitsisi kärsiä minun toilailuistani heidän suhteen. Siitä lähtien, kun poistin ystäväni listalta, olen tuntenut joka ikinen päivä surua ja syvää masennusta. Haluaisin heidät takaisin, mutta järkeni sanoo, että se ei ole oikein.
En tiedä voinko antaa itselleni anteeksi käytöstäni, kohtelin ystäviäni aivan järkyttävän typerällä tavalla. En antanut heille mahdollisuutta sanoa mitään…
En tiedä auttaako tämä mitenkään, koska olen ennenkin tästä puhunut mm. kuraattorille, psykiatrille ja terveydenhoitajalle. Omille vanhemmilleni en halua puhua, sillä he todennäköisesti järkyttyisivät asiasta. Heidän täydellinen malliopiskelijapoikansa kärsisi masennuksesta?.