Moi,
kumma juttu miten jouluna alkaa ikävöidä kaukana asuvia siskoja ja veljiä...isää ja äitiä.
Mulla on kolme isosiskoa ja kolme isoveljeä. Äidin kuoleman jälkeen jouluja ei olla vietetty enää yhdessä ja joulu ei tunnu enää siltä samalta kuin lapsena.
Kaitpa se kuuluu tähän aikuistumiseen ja vanhenemiseen, että ajat muuttuvat ja meidän pitää sopeutua muuttumaan sen mukana.
Onneks jotain hyvää tulee aina tilalle, on mukava mies jonka kanssa asun yhdessä ja mennään moikkaamaan mun veljiä aattona. Hänen sukulaisia sitten joulupäivinä. Isää moikkaan joulun jälkeen ja on kiva tietää sekin, ettei Isä ole yksin vaan hänellä on myös tullut jotain vanhan tilalle...uusi naisystävä ja hänen sukulaisia vierailee heillä joulun aikaan.
En usko, että kukaan on yksin jos vähän vaivautuu lähtemään vaikka ystävän luokse kylään.
Olen jo 38 vuotias, 18-vuotiaana lähikäynyt pahan masennuksen itsetuhoisine temppuineni. Elämään kuuluu aikoja, jolloin on kestettävä olla yksinkin. Yksin olemisessa ei ole mitään pelättävää, puhelin on jolla soittaa jollekkin, telkkari on hyvä ajanviete...tai mitä kukin keksii tehdä. Urheilu piristää ja keventää oloa. Olen ollut jouluja yksinkin, kivaa se ei ole, mutta sen kyllä kestää. Jouluna korostuu kuitenkin yhdessä olo ja en voi muuta toivoa, nyt kun itsellä on seuraa että kaikilla olisi joku ihminen myös jouluna, jonka kanssa jutella ja tuntea itsensä hyväksytyksi.
Kumppani on myös kokenut masennuksen itsetuhoisine tekoineen ja se on meidän yhdistävä kokemus. Ei meillä joka päivä hauskaa ole, huumoria heitetään välillä, välillä riidellään, eletään arkea ja pidetään toisistamme huolta. Välillä ollaan molemmat täynnä toisiamme ja välillä tunnustetaan rakkautta puolin ja toisin....riippuen miten väsyneitä ollaan. Alkoholilla ja muulla lääke- tai huumejutuilla on ihan turha turruttaa itteensä jos tulee jotain sanomista jonkun kanssa. Vaikka välillä jonkun sanomiset ottaa päähän, mitä niitä jää pohtimaan. Mulla on tapana kertoa jollekkin ja ennemmin tai myöhemmin ikävätkin asiat menee ohi ja joskus jopa saa nauraa makeesti, minkälaisia juttuja sitä kokee ja näkee tässä elämässä.
Joulu on kuitenkin ihan samanlainen päivä kuin muutkin päivät, otetaan rennosti. Eihän sitä tiedä vaikka auto hajoais ja ollaankin kotona koko joulu. Ei se mitään maailmaa kaada.
Toiset jopa haluaa olla yksin jouluna ettei tarvi riidellä sukulaisten kanssa kinkkua syödessä. Jokainen kun löytää sen hyvän olon, olkoon arki tai juhla, niin mitä sitä enempää päätään vaivaa. Pitää vaan kestää nahkoissaan ja tehdä jotain mikä saa oman olon keveäksi, mulla esim. musiikinkuuntelu ja liikunta.
Hymyä huuleen jouluna ja arkena kaikille jotka lukivat tämän loppuun asti. Lämpimät halaukset ja suukot poskelle. Elämää on joulun jälkeen, meni miten meni.