Minä tuijotan ihmisiä.
Sille en voi mitään. Olen tottunut siihen, että pitää tietää, mitä ympärillä tapahtuu. Pyöräilen satoja kilometrejä viikossa, ja minun pitää tietää joka sekunti, ketä on missäkin. Tämän vuoksi myös pyörättömänä vilkuilen ympärilleni, tarkkailen muita ja arvioin jatkuvasti tulevaa. Se on automaattista. Tämän lisäksi minulla on taipumus siihen, että jos näen jotain mielenkiintoista, tuijotan sitä. En vain saa silmiäni irti. Saan mielihyvää sen asian katsomisesta. Yleensä se voi olla vaikka kivat napit takissa, kiva pompula, pinni, kaulakoru, huivi tai vaikka paita yms. Tai miksei meikki tai hiukset, lävistys, tatuointi yms. Katson ihmisiä poikkeuksetta aina hyvällä, kiinnostuneena jostain. Mutta joku voi ottaa sen pahalla. Tuijottelen myös ihmisten ohi lasittuneella katseella, senkin joku voi ajatella pahana. Lisäksi katselen ihmisiä päästä varpaisiin, kun pidän todella heidän asuistaan. Joskus epähuomiossa jopa käännyn katsomaan, jos joku ohittaa minut kivassa asussa. Myös tutun näköiset ihmiset saa minut tuijottamaan. Tai sellaiset, jotka tekevät jotain jännittävää (käsitykseni jännittävästä voi olla outo monille). Olen myös kuiskinut seurassa muista asioita, kuten "aivan ihana hame, haluan samanlaisen" yms.
Miksi ottaa tuijottelu heti pahana? Itse olen aina otettu tuijottamisesta, sillä se tarkoittaa minulle aina sitä, mitä haluan sen tarkoittavan. Voin kuvitella, että hän katsoo minua koska olen ruma, tai sitten voinkin ajatella, että hänestä olen niin kaunis, ettei hän saa katsettaan minusta irti. Jälkinmäinen ajatus on paljon mukavampi. Todellisuutemme, missä elämme, ei nimittäin ole todellisuutta. Elämme aivojemme luomassa todellisuudessa. Aivosi luovat selityksiä tapahtumille, mutta se ei tarkoita, että ne ovat tosia. Ne ovat oletuksia. Se, onko oletukset hyviä vai huonoja, on sinun käsissäsi. Kuka tietää, ehkä mainitsemassani esimerkissä todellisuus olikin se, että minua tuijotettiin, koska näytin tuijottajan sisarelta. Tällöin kaikki luomani oletukset ovat vääriä, mutta olen tyytyväinen, kun sain kuvitella, että hän piti minua kauniina.
Kuiskintakin voi olla hyvää. Olen aina kuulolla muiden kuiskiessa, koska minua kiusattiin 10 vuotta, jonka aikana kuiskimista kuului. Nykyisin en kuuntele. Jos kuulen nimeni tai ymmärrän, että minusta puhutaan, ajattelen heti sen positiivisena. Jos käykin niin, ettei se ole, en vain välitä. Minusta puhutaan paljon pahaa - kuten kaikista - mutta ei siitä kannata välittää.
Yritä tuollaisissa tilanteissa kääntää ajatuksesi toiseen suuntaan. Olen varma, että usea tilanteistasi on ollut vain väärinkäsityksiä.