Mikä mahtaa olla homman nimi?
Noniin, teinpä sitten uuden aiheen ku mikään aikasempi ei osunut täysin kohdalleen. Suurin osa melkein, mutta ei ihan.
Oon tajunnut poikaystävän pienellä avustuksella, että mulla ei taida olla tuolla päässä kaikki ihan okei. Tässä hmm, sanottaisko puolen vuoden aikana on ilmestynyt vähän kaikennäkösiä juttuja.
Ensin tais tulla ne ”kohtaukset.” Mulle tulee usein tai vähemmän usein ahdistustiloja, joiden mä en edes aluksi tajunnut olevan mitään erikoista. Yleensä ne tulee öisin, suurimmaks osaks sillon ku oon yksin. Pystyn hallitsemaan itteni jotenkuten muiden ihmisten seurassa, mutta sitten räjähtää kun oon yksin. Ahdistaa, en saa henkeä, jalat pettää alta, tärisen, saatan saada jotain ihme kouristuksia. Pari kertaa oon jopa tainnu saada hysteerisen itkukohtauksen, vaikka yleisesti ottaen en itke koskaan. Ajattelen jopa, etten osaa itkeä.
No, sitten taisi tulla sellaiset olot, etten oikein erota mikä on totta ja mikä ei. Näitä on tosin tullut vain pari kertaa, nekin sitten esim. koko viikonlopun ajan, sillon kun oon yksin. Viikonlopun jälkeen oon saattanu tajuta, etten muista mitään siitä, eikä mulla oo mitään havaintoa mitä oon tehnyt. Muistan yhden viikonlopun jäljiltä sen, että elin välillä ihan edellisessä vuodessa. Yhtenä iltana makasin sängyssä, ja pelkäsin tuulta.
Yleensäkin mulle saattaa käydä niin, että istahdan sängyn laidalle ja myöhemmin havahdun, katson kelloa ja totean, että kolme tuntia on mennyt.
Ihan viime aikoina mulle on tullut käsittämätön tarve päästä ulos piiitkille kävelyille, ja muutenkin vain katsomaan paikkoja. Joskus kuitenkin kun oon lähtenyt tai ollut ulkona, niin kontrolli on meinannut pettää. Yksi ilta kävelin kotiin jostain, ja mulla oli sellanen olo että olisin halunnut olla ulkona koko loppuelämäni. Ja ne valkoiset lumihanget, ne näytti niin houkuttelevilta. Olisin halunnut mennä jonnekin syvään hankeen, uppoutua sinne. Mennä istumaan tai makaamaan ja jäädä sinne. Se houkutteli niin paljon. Mä olin jo puoliksi yhdessä ojassa menossa, kun tajusin, että hetkonen, täytyyhän mun nyt sen verran osata itseäni kontrolloida etten sinne mene. Kävelin kotia kohti, ylitin vielä yhden tien, en katsonut ympärilleni. Oikeestaan jotenki ihmeellisesti ajattelin siinä, että haluan jonkun auton tulevan ja pysähtyvän jarrut kirskuen. Myöhässä tai ajoissa, en oikein tiedä. Ehkä ajoissa. Kai mä jotenkin halusin, että tulis joku asia mikä herättäis mut tähän todellisuuteen. Se olo oli niin epätodellinen. Joka tapauksessa, sen jälkeen en oo pahemmin uskaltanut ees lähteä minnekään kävelyille, kun pelkään että se kontrolli joskus pettää.
Väsymys ja uupumus mulla on sitten ollut läsnä koko ajan. Välillä se tuntuu pahemmin, välillä vähän vähemmän, mutta koko ajan sitä on. Tuntuu, etten jaksa mitään. En yksinkertaisiakaan asioita joskus. Ei arkirutiineja, en jaksa mennä pesemään edes hampaita tai ottaa vaatteita pois kun meen nukkumaan. Joskus on käyny niinkin, että oon valahtanut lattialle istumaan, enkä oo jaksanu nostaa kättäkään koko iltana. Kouluun lähteminen tuntuu ihan mahdottomalta tehtävältä joskus.
Että kaikennäköistä on ollut. Haluaisin vaan tietää, että mitä tämä kaikki on. Mistä se johtuu? Mitä voin tehdä asialle?
Musta tuntuu, että aika suuri syy tähän kaikkeen voi olla se, että mulla on ollut nukkumisen kanssa vaikeuksia ties kuinka kauan. En edes muista millon viimeksi olisin nukkunut normaalin mittaisia yöunia. Siitä on varmaankin lähtenyt se väsymys, ja sen takia voin olla alttiimpi kaikelle muullekin. Ja eräs mulle todella tärkeä ihminen kuoli alkusyksystä, sen jälkeen alkoi tuo kaikki muu.
Muille ihmisille pystyn näyttelemään, että kaikki on okei. Pystyn yleensä lykkäämään nuo kaikki asiat sille ajalle, kun olen yksin. Poikaystävä on se ihminen, joka on tätä eniten nähnyt. Ollaan keskusteltu paljon asiasta ja mietitty, mitä tälle voisi tehdä. Sitä toivoo, että kaikki menis ajallaan ohitse itsestään, että jostain niitä voimia vain tulisi ja kaikki jatkuisi normaalisti. Ei me oikein olla löydetty sitä ratkaisua tähän. Siksi kirjoittelin tänne, toivon että joku osaisi mua vähän valaista jostain asiasta. Tuntuu, että itse en tiedä yhtään mitään.
Ja vielä yks juttu, mun elämässä ei ole mitään vikaa. Tunnen olevani muuten onnellisempi kuin koskaan, en mitenkään masentunut tai mitään. Oon vallan tyytyväinen, tämä jaksaminen on vain ainut asia mikä tökkii. Ja välillä tulee niitäkin kausia, että kaikki sujuu paremmin.
Noniin, tässä tämä. Kysykää, ihmetelkää, vastailkaa. Kunhan jotakin 🙂
Toivottavasti joku jaksaa lukea tämän kokonaan.