Hei kaikille!
Olen hieman päälle parikymppinen mies, jolla on mennyt asiat hiukan mönkään, ja tämän johdosta minulle on nyt alettu miettiä mm. masennuslääkitystä. Ajattelinkin nyt tiedustella, millaisia kokemuksia teillä on ylipäänsä masennuslääkkeiden käytöstä?🙄
Oma suhtautumiseni on hiukan epävarma. En oikein hirveästi tiedä mitä lääkkeitä minulle oltaisiin määräämässä, jos sellaisia päättäisin ottaa. Toisaalta minulle on sanottu, etteivät masennuslääkkeet aiheuta riippuvuutta ja että ne voisivat olla hyväksi, itsestäkin tuntuu siltä että voisin ehkä aloittaa niiden käytön. Toisaalta taas eräs ystäväni sanoi, että minun olisi syytä suhtautua asiaan varauksella, sillä hänellä on ollut aika monta tuttua, jotka ovat vain sotkeneet asioitaan lisää aloitettuaan lääkityksen, sanoi että jäivät jotenkin koukkuun, tuli väärää lääkitystä jne. Vaikka niistä ei fysiologista riippuvuutta tulisikaan, pelkään myös psyykkistä ”koukkuun jäämistä”. En kylläkään tiedä varmaksi, millaisia lääkkeitä ystäväni tutuille oli määrätty, mutta hän ainakin puhui nimenomaan masennukseen liittyvistä oireista. Ja toisaalta olotilanikin ovat olleet aika heitteleviä: välillä on ihan hyvä fiilis, välillä taas ahdistaa aivan mielettömästi. Minulle on joskus aiemminkin ehdotettu lääkitystä, mutta kieltäydyin siitä. Sen jälkeen olikin n. vuoden pituinen jakso, jolloin kaikki tuntui menevän ihan mielettömän hienosti, mutta sen jälkeen toinen samanpituinen jakso, jonka aikana tuntui, ettei vain jaksa enää. Nyt fiilikset ollu vähän sitä sun tätä…
Että millaisia kokemuksia muilla on: miten masennuslääkkeet ovat vaikuttaneet, onko niistä apua? (Ja puhun nimenomaan masennuslääkkeistä, en rauhoittavista tai unilääkkeistä.)😑❓