Masennus, paniikkihäiriö, unihäiriöt. Lukekaa tämä ja älkää tehkö samaa virhettä jonka minä tein.
Moi kaikille!
Haluan kertoa teille kokemuksesta, että älkää luovuttako, hakekaa apua ajoissa ja ottakaa apu vastaan. Aloitan kirjoittamalla oman tarinani lyhykäisyydessään ja loppuun kirjoitan sen minkä haluan teille neuvoa, ettette tee samaa virhettä jonka minä tein.
Sairastuin paniikkihäiriöön ensimmäisen kerran ollessani 16v. Siitä pääsin hyvin pian eroon käydessänipsykologilla muutamaan otteeseen. Kun vanhempani erosivat minun juuri täytettyä 17v, sairastuin paniikkihäiriöön uudelleen. Silloin paniikkihäiriö määräsi elämääni, ja rajoitti sitä paljon. En voinut käydä elokuvissa, en ruuhkaisissa alennusmyynneissä. Ainoa josta pidin kiinni oli ammattikoulu. Kävin siellä ja kärsin.
Muutaman kuukauden vanhempieni eron jälkeen tapahtui täydellinen romahdus: olin kieltänyt kaikki tunteeni ja vihdoin joku sai ne tulvimaan yli. Kävin psykologilla, ja minun hoitoni siirrettiin psykiatriselle poliklinikalle jossa kävin kerran viikossa juttelemassa.
Nyt olen 18 ja tästä hetkestä noin 5kuukautta siitten sairastuin masennukseen. Kielsin sen pitkän aikaan kunnes en voinut enää sitä tehdä. Olin ainaisessa stressissä, kävin työharjoittelussa ja kotiin päästyäni tein kouluhommat, kotihommat jaolin koneella. Unirytmini meni aivan sekaisin, valvoin yöt ja kun oli koulu/työt aamulla en nukkunut kuin 2-6 tuntia yössä (ennen 8-9 tuntia yössä). Elin tuota stressi kautta pari kuukautta kunnes voimani alkoivat loppua. En enää kerrassaan jaksanut. Mietin kuolemaa, suunnittelin itsemurhan, en enää jaksanut. Kävin juttelemassa, mutta en pystynyt puhumaan tunteistani -en halunnut avautua ja kertoa.
Kärsin pitkään kunnes löysin hyvän ystävän joka avasi silmäni. Olin alituisessa univajauksessa monta viikkoa, söin huonosti, laihduin. Iltaisin sain kauheita ahdistuskohtauksia. Lääkärini aloitti lääkkeet mutta ne lopetettiin koska nistä ei ollut apua. Sairastin masennusta ja kärsin paniikkihäiriöstä.Elämässäni ei ollut muuta kuin työharjoittelu, koulu ja tietokone. Ystäväni avulla aloin näkemään tilannettani, mutta päätin selviytyä yksin, en halunnut vaivata muita, en aiheuttaa huolta. Lopulta aloin puhua psykiatrilleni ja hän katsoi tilanteeni vakavaksi. Aloitettiin masennus/unilääkitys. Nukuin 2 vuorokautta putkeen jonka jälkeen palasin taas samaan pisteeseen jota sitä ennen olin.
Olin burn outin pisteessä. Pohdin kuolemaa, viilsin, en enää jaksanut. Lääkärini sai minut ymmärtämään että nyt on tosi kyseessä. Lääkäri laittoi lähetteen psykiatriselle osastolle. Olin siellä viikon ja menen vielä ensi viikoksi. Mutta nyt voin sanoa, että olen tuntenut itseni iloiseksi. Voin hymyillä, voin nauraa. Se auttoi. Se sai minut näkemään maailman toisilla tavoin. Vihdoin ymmärrän että olin niin pahassa tilassa, että pelastukseni oli osasto. En mennyt pakkolähetteellä vaan itse suostuin. Mutta se auttoi. En enää viiltele, en edes ole ajatellut sitä. En halua kuolla, vaan haluan elää ja toteuttaa haaveeni. Unirytmini paranee.
Tarinallani haluan sanoa että kaikki selviää. Jos tarvitsette apua, menkää psykologille tai lääkärille. Puhukaa asioistanne läheisille ihmisille, avautukaa älkääkä sulkeutuko. Tiedän paremmin kuin lähes kukaan muu, miltä tuntuu alkaa puhumaan vaikeista asioista jollekkin jos ei vaan ole ennen pystynyt. Mutta se auttaa. Älkää luovuttako. Haluan sanoa että älkää päästäkö itseänne niin huonoon kuntoon kuin minä jouduin. Se oli yhtä helvittiä: mielessä ei pyöri kuin työt, jokainen pikkuasiakin saa aikaan kauheen stressin. Lisäksi itse olin niin kova jännittämään että kaikki jännitti, joka sai asiasta taas kauheen kehän liikkeelle.
Älkää olko itsellenne niin rajuja, ottakaa vapaata, tehkää jotain rentoittavaa, antakaa aikaa. Sillä minä kielsin itseltäni kaiken hauskan. Älkää päästäkö itseänne siihen että joudutte osastolle, siellä ei niin kivaa ole. En käy sanomaan että mun ongelmat olis hävinny päin vastoin (mun vanhemmat on eronnu, pikkusisko kuollu, menetin läheisen toisenkin ihmisen) mutta näen asioiden valoisan puolen. Käsittelen asiani ja voin jatkaa elämääni. Ongelmat velloo sisälläni mutta voin päästä niiden yli puhumalla. Kun huono olo iskee, siitä kyllä selviää. Mikään ei ole niin kamalaa kuin menettää oma nuoruus kärsimällä.
Ottakaa opiksenne ja älkää tehkö samaa virhettä jonka mä tein. Ottakaa apu vastaan,puhukaa. Älkää päästäkö itteenne niin pahaan kuntoon et takaisin paluu voi olla mahdotonta, älkää päästäkö itteenne siihen tilaan et joudutte osastolle.
ELämä voittaa aina!
Kirjoittakaa mulle, haluan kuulla teidän tarinoita, kysykää jos on kysyttävää, haluan kysymyksiä sillä haluan auttaa muita. Aijon opiskella psykiatriksi, haluan auttaa muita ettei muut joudu samaan tilaan jossa mä kävin: kävin kuoleman rajoilla ja älkää antako periksi. Kirjoittakaa tänne niin vastaan. ENsi viikon olen siellä osastolla (se siis on vain viikko-osasto, siksi viikonlopun kotona).
Elämä on elämän arvoinen, sillä elämähän teille on annettu.